Constantin Dimitrescu
- compozitor, violoncelist, dirijor -
(n. 06.03.1847 Blejoi - Prahova – m. 09.05.1928 Bucureşti)

     Studiile muzicale le-a început la Corpul vocal şi instrumental din Bucureşti (1860-1863), cu Alexandru Flechtenmacher (violoncel) şi Grigore Manciu (teorie-solfegiu), continuându-le la Şcoala de muzică instrumentală din Bucureşti (1863-
     1864), cu Alexandru Flechtenmacher şi Salvatore Caralli (violoncel) şi Cons. Bucureşti (1864-1866), cu Johann Neudorfer (violoncel), Grigore Manciu (teorie-solfegiu) şi Eduard Wachmann (armonie). S-a perfecţionat la Conservatorium der Gesellschaft der Musikfreunde din Viena (1867-1869), cu Cari Schlessinger (violoncel) şi la Conservatoire Imperial de Musique din Paris (1870), cu Auguste Franchomme (violoncel).
     
     Profesor suplinitor (1870) şi profesor titular de violoncel la Cons. Bucureşti 1873-1916), violoncelist în orchestra Societatea Filarmonica Română din Bucureşti (1870-1904), violoncelist (1870-1893) şi dirijor (1893-1900) al orchestrei Teatrului Naţional din Bucureşti, dirijor la Societatea simfonică Buciumul din Bucureşti (1884-1886), dirijor la Orchestra Simfonică a Ministerului Instructiunii Publice din Bucureşti (1906-1916).
     
     A desfăşurat o intensă activitate de violoncelistconcertist şi instrumentist în diverse formaţii camerale. A fondat un Cvartet de coarde în Bucureşti, susţinând cicluri întregi de concerte din literatura clasică şi romantică universală a genului camera!
     
     A fondat şi a dirijat orchestre de salon şi de divertisment în Bucureşti (Grădina Bulevard - 1880, Grădina Raşca - 1891 etc.).
     
     A creat prima şcoală românească de violoncel, printre elevii săi numărându-se Dimitrie Dinicu, Geoge Georgescu, Ion Bursuc, George I. Mugur, Mihai Moţoi, Miu Dafin etc.
     
     A scris articole în Arta (Iaşi), România Musicală etc. (unele cu pseudonimul Cellini).
     
     A făcut parte din jurii naţionale de concursuri.
     
     A fost distins cu Ordinul turcesc Osmanie, cls.N (1897), cu Ordinul bulgar Bene Merenti (1898) şi cu premiul de compoziţie de la Torino (1898).

     MUZICĂ PENTRU TEATRU:
     
     OŞTENII NOŞTRI ÎN 1877 (1877), episod naţional cu muzică în 6 tablouri şi un prolog, textul de Frederic Dame şi Dumitru Ollănescu-Ascanio, premiera Bucureşti, 8 XI 1877, Teatrul Naţional, Alexandru Flechtenmacher; CONCINA (1881), comedie muzicală într-un act, textul de Vasile Alecsandri, premiera Bucureşti, 11 V 1883, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; SERGENTUL CARTUŞ (1883, rev. 1895), operetă natională în 2 acte, libretul de Ioan Apostolescu, premiera Bucureşti, 1895, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu, Bucureşti, Tip. Carol Gobl şi I. Şt. Rasidescu (marşul Ce frumoasă este viaţa de soldat; Cântecul soldatului Român - voce şi pian); NOROCUL (1883), feerie muzicală în 3 părţi, 7 tablouri, un prolog şi scene intermediare, textul de Grigore Pantazi; PATRU SĂBII (1883), feerie muzicală în 16 tablouri, cu 21 numere muzicale, textul de Ludovic Dauş, premiera Bucureşti, 17 II 1904, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; SANDA (1886), operetă în 2 acte; RENEGATUL (1886), melopee în 3 acte, textul de Mircea Demetriade, premiera Bucureşti, 10 I 1892, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu, Bucureşti, Edit. Leopold Stern, 1894 (reducţie pentru voce şi pian), idem Barcarola, pentru voce şi pian, Bucureşti, / 1895/; TREI SULTANE (1886), melodramă în 2 acte de Favart, traducere în versuri de Ana Ciupagea şi Alexandrescu-Dorna, premiera Bucureşti, 1895, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; OCOLUL PĂMÂNTULUI ÎN 80 DE ZILE (1888), feerie muzicală în 5 acte şi 13 tablouri, dramatizare după romanul lui Jules Veme, premiera Bucureşti, 3 II 1893, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; FEMEIA LNI TABARIN (1890), tragi-paradă într-un act ele Catulle Mencles, premiera Bucureşti, 26 I 1891, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; SAPHO (1893), dramă într-un act de Armand Silvester, traducere de A. din Dorna (Alexandrescu-Dorna), premiera Bucureşti, 19 XII 1893, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; BECHERII (1893), muzică ele scenă la comedia în 5 acte de Victorien Sardou, localizare de Constantin I. Nottara, premiera Bucureşti, 6 I 1894, Teatrul National, Constantin Dimitrescu; BURGHEZUL GENTILOM (1894), muzică de scenă la piesa lui Moliere, traducere de Edgar T. Aslan, premiera Bucureşti, 3 X 1894, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; Lacobiţii (1894), muzică de scenă la drama în 5 acte de Francois Coppe, traducere de Ludovic Dauş, premiera Bucureşti, 19 X 1895, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; VISUL LUI ALI-BABA (1894), feerie muzicală în 2 acte de Mircea C. Demetriade, premiera Bucureşti, 1894, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; RĂZVAN ŞI VIDRA (1896), poem dramatic în 5 cânturi de B. P. Haşdeu, premiera Bucureşti, 21 IX 1896, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; MACBETH (1896), muzică de scenă la piesa lui W. Shakespeare, premiera Bucureşti, 24 X 1896, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; FEMEIA MĂRII (1896), muzică de scenă la piesa lui Henrik Ibsen; FUNDAREA ROMEI (1897), legendă istorică în 5 acte de Constantin Mărculescu, premiera Bucureşti, 11 II 1897, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; NOTARUL FURTUNĂ (1897), operă comică în 3 acte, libretul de Liviu Macedonescu şi Ştefan Petică; NINI (1897), operă comică în 3 acte, libretul de Sycomore (Dimitrie Ionescu Zane), premiera Bucureşti, 20 II 1898, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; VORNICUL BUCIOC (1898), piesă de V. A. Urechia, premiera Bucureşti, XI 1898, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; VISUL DOCHIEI (1898), poem dramatic de Frederic Dame şi Dimitrie Ollănescu-Ascanio, premiera Bucureşti, 14 IX 1898, Teatrul National, Constantin Dimitrescu; 1848-1898. ALEGORIE ISTORICĂ (1898), evocare în 3 tablouri, textul Ioan O. Malla, premiera Bucureşti, 1898, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; FEMEIA (1899), muzică de scenă la drama în 5 acte de B. P. Haşdeu, premiera Bucureşti, 25 IX 1899, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; 100 ani (1899), revistă-feerie muzicală în 10 ilustraţiuni, textul de Ion Luca Caragiale, premiera Bucureşti, 1 II 1899, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu, textul publicat în Gaz. Săteanului, Bucureşti, 16, 1899-900; SÂNZIANA ŞI PEPELEA (1899), feerie muzicală în 5 acte, textul de Vasile Alecsandri, premiera Bucureşti, 23 I 1900, Teatrul Naţional, Constantin Dimitrescu; DIN VIAŢA TEATRULUI (1902), poem în versuri de Dimitrie Ollănescu-Ascanio, premiera Bucureşti, 12 II 1903, Teatrul Naţional; EGLI (1903), poem dramatic de Ludovic Dauş, premiera Bucureşti, 21 X 1903, Teatrul Naţional.
     
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ:
     
     PRELUDIO ( 1880), pentru orchestră mare; UVERTURĂ Pentru Orchestră Mare (1885), p. a. București, 3 III 1891, Teatrul Național, Constantin Dimitrescu; CONCERT NR.1 PENTRU VIOLONCEL ŞI ORCHESTRĂ ÎN LA MAJOR, op. 45 (1885), București, Edit. Leopold Stern, 1894; GAVOTTE (1886), pentru orchestră; CONCERT. NR.2 PENTRU VIOLONCEL ŞI ORCHESTRĂ ÎN SI MINOR ( 1886), București, Edit. Leopolcl Stern, 1894; MENUETTO (1888), pentru orchestră, dedicat lui Robert Klenck; CONCERT NR.3 PENTRU VIOLONCEL ŞI ORCHESTRĂ ÎN RE MINOR (1890), București, Edit. Leopold Stern, 1894; POTPURIU NAŢIONAL pentru orchestră; MARŞ TRIUMFAL (1894), pentru orchestră, la deschiderea stagiunii 1894-1895 la Teatrul Național, p. a. București, 1894, Teatrul Național, Constantin Dimitrescu; VALLERIO, vals pentru orchestră mare; SOUVENIR DE SLĂNIC ( 1901), vals pentru pian și orchestră; FLOAREA REGINEI (1902), vals pentru pian și orchestră; CÂNTECUL PĂSTORULUI (1903), suită pentru orchestră; JUBILEU VALS (1906), pentru orchestră; UVERTURĂ ( 1907), pentru orchestră; CONCERTUL NR.4 PENTRU VIOLONCEL șI ORCHESTRĂ (1922-1927?).
     
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ:
     
     REVERIE ORIENTALĂ, op.15, pentru 2 viori, violă și violoncel; MENUET, pentru 2 oboi, 2 clarineți, 2 fagoți, violoncel și contrabas; CVARTET DE COARDE NR.1 ÎN SOL MAJOR, op.21 (1883), Leipzig, Edit. C. G. Roder; CVARTET DE COARDE NR.2 ÎN RE MINOR, op.26 (1884), Leipzig, Edit. C. G. Roder; CVARTET DE COARDE NR.3 ÎN SI BEMOL MAJOR, op.33 (1885), Leipzig, Edit. C. G. Roder; CVARTET DE COARDE NR.4 ÎN SOL MINOR, op.38 (1888), Leipzig, Edit. C. G. Roder; CVARTET DE COARDE NR.5 ÎN FA MAJOR, op.42 (1890), Leipzig, Edit. C. G. Roder, idem în: Muzica, București, 5, Supl. nr.6, 1955; CVARTET DE COANLE NR. 6 ÎN MI MINOR, op. 44, Leipzig, Edit. C. G. Roder; CVARTET DE COARDE NR.7 ÎN LA MINOR (1923) .
     
     
     MUZICĂ INSTRUMENTALĂ PENTRU PIAN:
     
     HORA MARIA (1872); NU ŞTIAM (1880), mazurcă pentru pian, în: LYRA ROM., București, 1, nr.22, 18 V 1880; BUNĂ DIMINEAŢA (1880), polcă pentru pian, în: LYRA ROM., București, 1, nr.28, 10 VII 1880; HAI LA RAŞCA!, polcă pentru pian, București, Tip. Grigore Luis, 1889; Rev. Nouă (1888), vals; CÂNTEC DE LEAGĂN, în: Rev. Nouă, București, nr.3, 1888; ANDANTE RELIGIOSO, în: Rev. Nouă, București, nr.6, 15 V 1888; Primăvara, piesă în memoria Iuliei Hașdeu, în: Rev. Nouă, București, nr.1, 1889; SCHERZO, în: Rev. Nouă, București , nr.5, 1889; HUIT MEWDIES POUR PIANO, op.16, București, Edit. A. L. Patin, idem Leipzig, Edit. C. G. Roder (Cuprinde: 1. MENUET-MARŞ; 2. CÂNTEC DE LEAGĂN - BERCEUSE; 3. SERENADA ORIENTALĂ; 4. SCHERZETTO, idem în: PIESE ROMÂNEŞTI PENTRU PIAN, SEC. XIX, VoL.2, București, Litogr. Cons., 1975; 5. REVERIE; 6. PRIMĂVARA; 7. CANZONETTA; 8. MENUETTO); SÂRBA LUI JIKIDI, București, Edit. Constantin Gebauer; ÎN GRĂDINĂ LA DĂNGENI, București, Edit. Constantin Gebauer; AMOUR EL CAPRICE, valse pour piano, București, Edit. Constantin Gebauer; LA MARGINEA SATULUI, în: LIT. Artă, Iași, 1, 1896-1897; HORA SENATORILOR, București, Edit. Zane Dimitrescu; SÂRBA MIORILOR, București, Edit. N. Mischonznicky; SÂRBA OFIțERILOR, București, Edit. Magazinul Conservatorului; LA SEVERIN, marș militar.
     
     
     MUZICĂ INSTRUMENTALĂ PENTRU VIOLONCEL:
     
     CHANSON D'AMOUR, op.8, București, Edit, Jean Feder, 1908; SERENADE ROUMAINE, op.9, București, Edit. Jean Feder, idem în: MUZICA, București, 8, Supl. nr.5, 1958; PRIERE, op.10, București, Edit. Jean Feder; REVERIE, op.11, București, Edit. Jean Feder; BERCEUSE NR.1, op.12, București, Edit. Jean Feder; MAZOURKA DE CONCERT, op.13, București, Edit. Jean Feder; ROMANCE, op.14, București, Edit. Jean Feder; DANSE VILLAGEOISE, op.15, București, Edit. Jean Feder, idem București, ESPLA, 1951, idem în: MUZICA, București, 8, Supl. nr.5, 1958, transcripție pentru vioară și pian de Robert Klenck, București, Edit. Muzicală, 1960, idem în: ALBUM DE PIESE PENTRU VIOLINĂ ŞI PIAN, București, Edit. Muzicală, 1974; SERENADE TRISTE; LES LARMES, romance sans paroles; LA CONSOLATION, morceau de salon; TARANTELLA.
     
     
     MUZICĂ CORALĂ:
     
     MARŞUL 1877, pentru cor și pian/ orch., versuri de Gheorghe Bengescu-Dabija, București , Edit. Const. Gebauer; LA O RÂNDUNICĂ (1885), pentru cor bărbătesc, versuri de Dimitrie Bolintineanu; LA MIJLOC DE CODRU DES ( 1885), pentru cor bărbătesc, versuri de Mihai Eminescu; LA UN NOUR (1886), pentru cor bărbătesc, versuri de Dimitrie Bolintineanu; IMNUL SOCIETĂŢII
     „ARMONIA”, pentru cor bărbătesc și pian/ orch., versuri de G. O. Gârbea; CÂNTECUL STRĂINĂTĂŢII (1886), pentru cor bărbătesc/ 3 voci egale; SOMNOROASE Păsărele (1887), pentru cor bărbătesc, soliști și pian, versuri de Mihai Eminescu; LIMBA ROMÂNEASCĂ (1888), pentru 2 voci bărbătești, versuri de G. Sion; IMN PENTRU DISTRIBUIREA PREMIILOR, pentru 2 voci egale și pian, București, Eclit. Leopold Stern; Cântările SÂNTEI LITURGHII A LUI IOAN GURĂ DE AUR ÎN RE MAJOR, pentru cor mixt cu acompaniament de pian.
     
     
     MUZICĂ VOCALĂ:
     
     SPUNE-MI, pentru voce și pian, versuri de Iuliu Roșea, în: Doina, București, nr.22-23, 1-15 VIII 1884; CEI MAI FRUMOșI LUCEFERI, 1885, pentru voce și pian, versuri de Carol Scrob, București, Edit. Constantin Gebauer; S-O VĂD ACUM CĂ VINE (1885), pentru voce și pian, versuri de Carol Scrob, București, Edit. Constantin Gebauer; DAC-AŞ FI O PĂSĂRICĂ, pentru voce și pian, București, Edit. J. Sandrovici; DOUĂ STELE, pentru voce și pian, București, Edit. Constantin Gebauer; RĂMÂI CU BINE, pentru voce și pian, versuri de Sever Moscuna, București, Edit. Leopold Stern; VISURI PIERDUTE, romanță pentru voce și pian, versuri de Theodor Ionescu; IRIS, romanță pentru voce și pian; MULT AŞ VREA SĂ FIU CU TINE, romanță pentru voce și pian, versuri de Virginia Velescu; CADÂNA, romanță pentru voce și pian, versuri de Marion, București, Edit. Jean Feder; MELANCOLIE, pentru voce și pian, versuri de Adda, Leipzig, Tip. Oskar Brandstetter; ACUM CÂND SUFLĂ VÂNTUL RECE, romanță pentru voce și pian, versuri de Radu Rosetti; AMORUL DE MAI, pentru voce și pian, versuri de N. N. Pancu, Leipzig, Tip. W. Benicke; ÎN OCHII TĂI, pentru voce și pian, versuri de Sever Moscuna, București, Edit. N. Mischonzniky.

     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.2, 1999

Muzicieni