Liviu Borlan
- compozitor şi dirijor -
(n. 07.07.1936 Sanislău - Satu Mare – m. 05.10.1994 Baia Mare)

     Studiile muzicale le-a început cu Ana Borlan (pian), apoi cu Angela Perianu şi Philomena Oşanu (pian) la Conservatorul Popular din Baia Mare, continuându-le la Conservatorul Cluj Napoca (1959-1965), cu Sigismund Toduţă (compoziţie), Vasile Herman (teorie-solfegiu, forme muzicale), Cornel Ţăranu (armonie), Max Eisikovits (contrapunct), Wilhelm Demian (orchestraţie), Gheorghe Merişescu şi Romeo Ghircoiaşiu (istoria muzicii), Ioan R. Nicola şi Traian Mârza (folclor), Szabo Geza, Nina Paniova-Sebessi şi Aurel Mirişan (pian). A urmat Facultatea de ştiinţe juridice din Cluj Napoca (1954-1959), obţinând diploma de stat.
     
     Dirijor de orchestră la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj-Napoca (1964-1966) şi la Ansamblul „Maramureşul” din Baia Mare (1966-1972); profesor de armonie, contrapunct, forme muzicale şi estetică la Liceul de Muzică şi Arte Plastice din, Baia Mare (1972-1975); instructor principal la Centrul Judeţean de îndrumare a Creaţiei Populare Maramureş din Baia Mare (din 1975). A condus diferite coruri de amatori din Maramureş. A realizat înregistrări şi transmisii radiofonice şi de televiziune. A susţinut concerte-lecţii, conferinţe. A întreprins turnee artistice în Elveţia (1976) şi Franţa (1978). A publicat articole în revista „Cântarea României”.

     MUZICĂ SIMFONICĂ
     • Uvertura „Sătmar 1000” (1974);
     • Rapsodia someşeană (1975);
     • Concertul pentru pian şi orchestră „Romantism XX” (1976);
     • Concertino pentru violă şi coarde (1979);
     • Concertino pentru orchestră simfonică (1980);
     • Serenada pentru vioară şi orchestră de coarde (1982).
     
     MUZICĂ DE FANFARĂ
     • Rapsodie (1984);
     • 5 Dansuri din Oaş (1986).
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ
     • Monosonata (1984), pentru vioară şi pian.
     
     MUZICĂ CORALĂ
     • Triptic coral maramureşean (1963), pentru cor mixt;
     • Slavă ţie Românie (1964), pentru cor mixt;
     • Până când o inimă mai bate (1966), pentru cor mixt;
     • Sânt miner (1967), pentru cor mixt;
     • Ad Pacem (1972), pentru cor mixt;
     • Un veac de cântece românesc (1973), pentru cor mixt;
     • Serenadă madrigal (1974), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Pământ al visurilor noastre (1974), pentru cor mixt;
     • Vom apăra (1974), pentru cor mixt;
     • Cântec de 1 Mai (1974), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Cântec pentru Vasile Lucaciu (1975), pentru cor mixt;
     • O, ţara mea (1975), pentru cor mixt; versuri de Alexandru Bălănescu;
     • Muncitorii de pădure (1976), pentru cor mixt, versuri populare;
     • De drag şi de dor (1977), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Moisei (1978), pentru cor mixt, versuri de Ion Brad;
     • Epopeea someşană (1979), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Bună seara la fereastră (1979), colind pentru cor mixt, versuri populare;
     • Până când o inimă mai bate (1980), pentru cor bărbătesc, versuri de Liviu Borlan;
     • Bată-te dorul, Gutâi (1980), pentru trei voci egale, versuri populare, în „Ecoul patriei”, Bucureşti, 1981;
     • Cântec nou de leagăn şi de pace (1980), pentru soprană şi cor de femei, versuri de Liviu Borlan;
     • Prin Maramureş pe urmele lui Bartak (1980), poem pentru solişti, cor mixt şi percuţie, versuri populare;
     • Demnitate (1980), poem pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Casa strămoşească (1981), pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Legământ (1981), pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Cămara zânelor (1981), pentru cor mixt, versuri de Ion Vădan;
     • În frunte cu partidul (1981), pentru cor bărbătesc, versuri de Sebastian Popescu;
     • Flori dalbe de pace (1982), pentru voci egale, versuri de Liviu Borlan;
     • Dorinţa (1982), pentru cor bărbătesc, versuri de Octavian Goga;
     • Cântec de nuntă din Vad (1982), prelucrare pentru trei voci egale, versuri populare, în Floare mândră din grădină, Bucureşti, 1982;
     • Un cântec pentru România (1982), pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Horea lui Ionaş (1982), pentru cor mixt, versuri de Gavrilă Bledea;
     • De greu găzd-ai adurmitu (1982), prelucrare pentru cor mixt, versuri populare;
     • Balada întemeietorilor de ţară (1983), pentru cor bărbătesc, versuri de Gheorghe Chivu;
     • Suita oltenească (1983), pentru cor mixt, versuri populare;
     • Flori de mină (1983), suită pentru cor bărbătesc, versuri populare şi de Ion Sugarin şi Liviu Borlan;
     • Maramureş de legendă (1983), pentru cor bărbătesc, versuri de Liviu Borlan;
     • Acum ori niciodată pace (1983), pentru cor mixt, versuri de Anghel Pop;
     • Judecata lui Pintea (1983), poem pentru cor mixt, versuri populare;
     • Cei cu inima română (1983), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Din iubire pentru ţară (1983), pentru cor mixt, versuri de Anghel Pop;
     • Triptic la Ţebea (1983), pentru tenor, recitator şi cor bărbătesc, versuri de Ioan Meiţoiu;
     • Suită oltenească (1984), pentru cor mixt, versuri populare;
     • Doina (1984), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Prin Ţara Loviştei (1985), pentru recitator, cor mixt şi instrumente de percuţie, versuri populare;
     • Plaiuri ardelene (1985), pentru cor de femei, versuri de Doina Mândraş;
     • Crezul suprem (1986), pentru cor bărbătesc, versuri de Vasile Gaftone;
     • Doina din Ardeal (1987), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Suita transilvană nr.1 (1986), prelucrare pentru solo de bariton şi cor mixt, versuri populare.
     
     CÂNTECE PENTRU COPII
     • Întâia zi de şcoală (1976);
     • Sâmbra copiilor (1978);
     • Masa tăcerii (1979);
     • Viaţa, pacea (1980);
     • Mâine, când vom fi mari (1984).
     
     MUZICĂ UŞOARĂ
     • Nu mai sunt copil (1963), pentru voce şi pian;
     • Un cântec rătăcit (1967), pentru voce şi pian;
     • Ceas târziu (1969), pentru voce şi pian.

     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.1, 1989

Muzicieni