Anatol Albin
- compozitor, trompetist, dirijor -
(n. 05.06.1903 Răşcani - Vaslui – m. 20.09.1974 Bucureşti)

     Studiile muzicale le-a început cu fratele său, profesorul Alexandru Albin (1910-1914) în satul natal, apoi le-a continuat la Harkov (1916-1918) cu Ivan Nazarovici Ostaficiuk (trompetă) şi Evghenia Timofeevna (teorie-solfegiu) şi la Cernăuţi (1920-1925) cu Adolf Honigsberg (trompeta). S-a perfecţionat la „Musik-Verein” din Cernăuţi (1922-1929), cu Romulus Milea (trompetă), Adalbert Hrimally (teorie-solfegiu, armonie), Iakob Kramer (dirijat) şi Joseph Schlither (istoria muzicii).
     
     Trompetist în Fanfara Regimentului 3 Grăniceri (1924-1928) şi în diferite formaţii de muzică uşoară din Cernăuţi (1926-1928), trompetist, aranjor şi dirijor al unor formaţii de jazz şi muzică uşoară din Bucureşti (1928-1943), director muzical şi dirijor la Casa de discuri „Electrecord” din Bucureşti (1943-1950), profesor de trompetă la Conservatorul muncitoresc „Arta poporului” din Bucureşti (1945-1949), dirijor la Ansamblul Sfatului Popular al Capitalei (1951-1953), dirijor şi compozitor la Ansamblul „Ciocârlia” din Bucureşti (1954-1961).

     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ
     • Octombrie biruitor (1960), cantată pentru solişti, cor mixt şi orchestră, versuri de Cicerone Theodorescu, primă audiţie, Bucureşti, 1961, Ansamblul „Ciocârlia”, Alois Honig.
     
     MUZICĂ PENTRU FORMAŢII DE JAZZ SIMFONIC, ORCHESTRĂ DE ESTRADĂ ŞI POPULARĂ
     • O seară veselă (1930), potpuriu românesc;
     • Pe uliţa armenească (1935), parafrază pentru jazz simfonic;
     • Tristă duminică (1936), parafrază pentru jazz simfonic;
     • Hai acasă puişor (1937), parafrază pentru jazz simfonic pe o temă de Ion Vasilescu;
     • Schuttrot (1942), piesă pentru orchestră ritmică (Orchestra Teatrului „Alhambra”, Ion Vasilescu - dirijor, Columbia);
     • Rapsodie populară românească pe teme originale (1952), pentru orchestră mare;
     • Rapsodie pe teme populare ruse (1952), pentru orchestră mare;
     • Suita nr.2, în Re major (1956), pentru orchestră mare;
     • Suită dobrogeană (1958), primă audiţie, Bucureşti, 1959, Orchestra de Studio Radio, Constantin Bobescu;
     • Vals concertant (1962), piesă pentru orchestră, primă audiţie, Bucureşti, 1962, Orchestra simfonică MAI, Ajiatol Albin;
     • Suită românească pentru balet (1962), primă audiţie, Bucureşti, 1962, Ansamblul „Ciocârlia”, Alois Honig;
     • Silită ucraineană pentru bală (1962), primă audiţie, Bucureşti, 1963, Ansamblul „Ciocârlia”, Alois Honig;
     • Trompetistul îndrăgostit (1964), piesă instrumentală pentru trompetă şi orchestră, primă audiţie, Bucureşti, 1964, Orchestra de Studio Radio, Constantin Bobescu, Anatol Albin - solist, Bucureşti, Editura Muzicală, 1964 (reducţie pentru trompetă şi pian).
     
     MUZICĂ INSTRUMENTALĂ
     • Mărgăritare (1968), suită pentru vioară şi pian.
     
     MUZICĂ UŞOARĂ (VOCE ŞI PIAN-ORCHESTRĂ)
     • Cu tine (1937), versuri de Eugen Mirea, Bucureşti, 1937;
     • Petraşka (1937), versuri de Nell Martini şi P. Lescenco, Bucureşti, 1937 (Orchestra ritmică „Odeon”, Ion Luican - solist);
     • Vino la geam, Nina (1938), versuri de Nell Martini, Bucureşti, 1938;
     • Inima mea ţi-a compus o melodie (1938), versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1938;
     • Între două nu te plouă (1938), versuri de Nell Martini, Bucureşti, 1938;
     • În bileţelul parfumat (1939), versuri de Nell Martini, Bucureşti, 1939 (Orchestra „Seid Sandauer”, Dorel Livianu - solist, His Master's Voice);
     • Vasilică (1939), cântec românesc, versuri de Nell Martini, Bucureşti, 1939;
     • Unde să te-aştept diseară (1940), versuri de Liliana Delescu şi Nell Martini, Bucureşti, 1940 (Orchestra SRDE, Lia Crăciunescu - solistă, 1937);
     • Dormi, noapte bună (1941) versuri de Liliana Delescu, Bucureşti, 1941;
     • Bebişor, puişor (1942), versuri de Nell Martini şi Dem. Duba, Bucureşti, 1942 (Orchestra „Electrecord”, Petre Gusti - solist);
     • Mă urmăreşte umbra ta (1943), versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1943;
     • Pe întuneric (1943), versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1943;
     • La cârciuma veche cu vin nou (1943), versuri de Harry Negrin, Bucureşti;
     • O lacrimă ascunsă-n gene (1943), versuri de Harry Negrin, Bucureşti;
     • La poste-restante (1943), versuri de Harry Negrin, Bucureşti;
     • Aş vrea să ştiu (1943), versuri de M.R. Voinea, Bucureşti, 1944;
     • E ultimul tramvai (1943), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1944;
     • Mi-au spus ochii tăi (1944), versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1944;
     • Roza albă (1945), versuri de M.R. Voinea, Bucureşti, 1945;
     • E o bodegă-n orăşel (1945), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1945 (Orchestra SRDE, Petre Gusti - solist);
     • Nataşa (1945), versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1945 (Orchestra SRDE, Petre Gusti - solist);
     • Nadia, Nadicika (1945); versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1945 (Orchestra SRDE, Petre Gusti - solist);
     • Aştept de mult (1946), versuri de Harry Negrin, Bucureşti, 1945 (Orchestra SRDE);
     • Voi nu ştiţi ce-nseamnă durerea (1946), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1946;
     • Mă-ntorc la tine (1946), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1946 (Orchestra SRDE);
     • Nu plânge (1946), versuri de Petre Andreescu şi P. Lescenco, Bucureşti, 1946;
     • Nu-ţi mai trec pe la portiţă (1946), cântec românesc versuri de Emanuel Ionescu, Bucureşti, 1946;
     • Astă seară voi veni la tine (1946), versuri de Emanuel Ionescu, Bucureşti, 1946 (Orchestra SRDE, Ion Luican - solist, A. Albin - dirijor);
     • În ochii tăi senini (1946), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1946;
     • Tu eşti singura mea mângâiere (1946), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1946 (Orchestra „Electrecord”, Micşunica Gheorghiu - solistă, A. Albin - dirijor);
     • Hai mândruţo (1947), cântec românesc, versuri de Titi Piperea, Bucureşti, 1949 (Orchestra „Socoro”, Nicu Stoenescu - solist);
     • Te aştept în prag (1948), versuri de Aurel Felea;
     • Lângă inima ce-i poartă dragostea (1952), versuri de Titi Piperea, Bucureşti, 1953;
     • Te-am văzut aseară la fereastră (1952), versuri de Al. Vioreanu;
     • Îmi cântă inima (1954), versuri de Eugen Mocanu;
     • Eşti aşa cum mi-am dorit (1954), versuri de Păuna Răzvan;
     • În zori (1954), versuri de Elena Popescu;
     • E târziu (1954), versuri de Elena Popescu;
     • Valuri de argint (1955), versuri de Silvia Hălmăgeanu;
     • Bun rămas (1956), versuri de Titi Piperea;
     • Drumuri noi (1956), versuri de Păuna Răzvan, Bucureşti, 1957;
     • Un gând frumos (1956), versuri de Silvia Hălmăgeanu;
     • Nu vreau să uit (1956), versuri de Elena Popescu;
     • Să te-nsoţesc (1956), versuri de Elena Popescu;
     • Melodie de dans (1957), pian solo, Bucureşti, 1957;
     • Ascult paşii tăi (1962), versuri de Aurel Felea, Bucureşti, 1963;
     • Bună seara, senin litoral (1965), versuri de Tică Demetriad, Bucureşti, 1966;
     • Un sărut (1966), versuri de Mihail Cosma, Bucureşti, 1966;
     • Paşi pe zăpadă (1967), versuri de Aurel Felea;
     • Eu ştiu pentru ce (1968), versuri de Aurel Felea;
     • Drum de munte (1968), versuri de Crişan Constantinescu;
     • Din valuri (1968), versuri de Crişan Constantinescu.
     
     LUCRĂRI DIDACTICE
     • Metodă de mandolină, în colaborare cu Constantin Răzvan, Bucureşti, 1965 (ediţia I), 1973 (ediţia II).

     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.1, 1989

Muzicieni