Ioan Scarlatescu
- compozitor, pianist şi pedagog -
(n. 16.04.1872 Bucureşti – m. 19.09.1922 Bucureşti)

     Studiile muzicale le-a început la Cons. Bucureşti (1890-1892) cu Emilia Saegiu şi Iulius Wiest (pian), Gheorghe Brătianu (teorie-solfegiu), Eduard Wachmann, continuându-le la Akademie fur Musik und darstellende Kunst din Viena (1893-1995) cu Julius Epstein şi Anton Door (pian), Robert Fuchs (compoziţie), Eusebie Mandicevschi (istoria muzicii, armonie, teoria instrumentelor) şi în particular cu Karl Navratil (contrapunct, forme muzicale) şi Theodor Leschitizky (pian) tot la Viena (1895-1900) şi cu Charles-Marie Widor (compoziţie, pian, orgă) la Paris (1900-1902). A continuat să se perfccţioneze la Leipzig (1902-1914), cu Karl Reinecke (compoziţie, pian) şi Hugo Riemann (istoria muzicii).
     
     Profesor particular de teorie şi pian la Viena, dirijor al Corului Capelei Române din Paris, profesor particular de armonie şi pian la Iaşi (1916-1918), profesor la Cons. Cluj (1919-1920) şi Bucureşti (1920-1922).
     
     A desfăşurat o susţinută activitate concertistică, colaborând cu prof. Artot de Padilla, George Enescu, Sandu Albu, Gheorghe şi Maria Dima, George Boskoff, Constantin C. Nottara, Bernard Metzner, Maximilian Costin ş.a.
     
     În 1919, Ministerul Artelor l-a însărcinat cu organizarea Conservatorului din Cluj.
     
     A scris poezii (la îndemnul lui Titu Maiorescu, a colaborat la revista Convorbiri Literare), piese de teatru (Vlad Ţepeş - dramă biblică, Othello's letzter Aufzug - dramă reprezentată la Teatrul German din Praga în 1906), poeme, proză, cugetări.
     
     A publicat cronici muzicale, studii, eseuri în Muzica, România Musicală, Le Guide Musical (Bruxelles), Revue Internationale du Theâtre et de la Musique etc.
     
     A colaborat cu Soc. România Jună din Viena şi Asociaţiunea Muzicală din Bucureşti .
     
     A susţinut conferinţe, referate, cursuri de perfecţionare pentru profesor de muzică la Cluj.
     
     A concertat la Palatul Regal din Bucureşti şi la Castelul Peleş din Sinaia, bucurându-se de preţuirea Reginei Carmen Sylva.
     
     Printre discipolii săi cei mai apropiaţi s-au numărat Ion Borgovan, Emil Monţia, Sandu Albu, Emil Riegler-Dinu, Alexandru Bilciurescu, Alice Ionescu-Mihăieşti etc.

     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ: Slabat Mater, cor mixt şi orgălorchestră, text biblic.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ: Menuet pentru orchestră mare (1899); Rapsodie română pentru orchestră.
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ: Etude en ut mineur, op.1 n.1, pian; Sonata in re minor pentru pian (1897); Capricio-Divertimento fur das Piano-forte, op.15 (1899); Dorna-Vals, pian. Leipzig, Litogr. Oscar Brandstătter; Danse ancienne, op.35, pian; Fugă în do minor, pian; am Spinrade, schiţă simfonică pentru pian; Menuet în sol minor, pian; Variaţiuni pe o temă populară germană (O, Tahnenbaun), pian: Naiade, schiţă simfonică pentru pian; Bagatelă în stil arhaic, pian; Suită clasică pentru pian; Sonata nr. pentru vioară şi pian; Studii simfonice (1900), pian. Paris, Edit. Hachette, 1901; Aus tiefer Notl Din adâncul durerii (1909), pian; I-ère Valse-poésie (1909), pian; 2-ème Valse-poésie (1910), pian; 3-ème Valse-poésie (1910), pian; Valse pour la main gauche seule (1916), pian; Dans (1916), pian; Bagatell, in rumanischen Volkskarakter fur Klavier und Violine (Iassy 18 XII 1916/ Bukarest 23 I 1920), cu dedicaţia: „Georges Enesco dem Tonmeister und Freunde, der es so vollendet und liebevoll einfuhrte”/ „Lui George Enescu, creator şi prieten, care cu atâta amabilitate a desăvârşit-o şi a introdus-o” (în repertoriu - n.n.). Mainz, Edit. Schott's Sohne; idem, Bucureşti, Edit. Hans Jackel, 1921 (ECE 732; ST-ECE 01302); Prière sans parole (1917), harmoniu / orgă; Etudă pentru pian solo (1918); Praeludium fur Streichquartet (1918); Doină (1918, vioară şi pian; Valse-poésie pour piano (1918); Ende April (1920), Stimmungsbildung des Abends fur Klavier und Violine; Klavier-Variazionen uber "Ein feste Burg" (1921), pian; Rapsodia română nr.1, pian; Rapsodia română nr.2, pian; Variations sur un thème roumain, pian. Leipzig, Litogr. Oskar Brandstatter; Variationen uber eine irische Volksweise (1921), vioară şi pian; Suite en La majeur fur Violin und Klavier. (Timişoara, Edit. Morawetz Brather - Aria din Suită); Valse-Caprice, vioară şi pian. Mainz, Edit. Schott's Sohne; Nocturne, vioară şi pian. Mainz, Edit. Schott's Sohne.
     
     MUZICĂ CORALĂ: Liturghia Sf.Ioan Gură de Aur, în Sol major, cor mixt; Chorale (1910), 13 piese pentru cor mixt, versuri de Arndt, Gelert, Hensel, Kohler, Niemeyer, Ros, Rambacha, Weddingen, Gerhard, Mentzer; Choral (1914), mixt; Chorale (1917), cor mixt, versuri de Klopstock; Chorale (1918), cor mixt; Chorale (1918), cor mixt, versuri de Ph. Fr. Hiller; Himmel also auch auf Erden" (1919), cor mixt; Priceasnă, cor bărbătesc; Der Vaterunser (1919), cor mixt; Psalm 126 (1921), cor mixt; Psalm 131 (1921), cor mixt.
     
     MUZICĂ VOCALĂ: Wonne de Wehmut (1899), voce şi pian, versuri de Goete; Der Mummelsee (1900), voce şi pian, versuri de Aloys Schreiber; La mijloc de codru des (1902), voce şi pian, versuri de Mihai Eminescu; Wilder Ritt (1902), voce şi pian, versuri de Eichendorff; Die Wassefee (1900), voce şi pian, versuri de Heinrich Heine; Vier Lieder (1902), voce şi pian, versuri de Ferdinand Avenarius, Mihai Eminescu, G. A. v. Platen. Viena, Edit. Josef Eberle, 1903; Tonstucke (1909). Leipzig, Litogr. F. M. Geidel (Cuprinde 4 lieduri şi o piesă pentru pian la 4 mâini); Poeme româneşti (1910 Leipzig, Litogr. F. M. Geidel, 1911; 20 Poeme muzicale (1910). Bucureşti, Tip. Cultura şi Litogr. Neumann, 1916 (cuprinde 4 piese pentru pian solo şi 16 lieduri pentru voce şi pian pe versuri u poeţi germani şi români - Carmen Sylva, Zaharia Bârsan); Allen Kinder in der Wiege (1917), voce şi pian, versuri populare: Gute Nacht (1918), voce şi pian, versuri de Geibel; Die stille Wasserose (1919), voce şi pian, versuri de Geibel; Hohennacht (1920), voce şi pian, versuri de Bartholomeo del Pero; Der seltene Klang (1920), voce şi pian, versuri de Vogl; Nach Jahren (1920), voce şi pian, versuri de Falke; Die feinen Ohren (1921), voce şi pian, versuri de Falke; El a venit spre mine (1921), voce şi pian, versuri de Matilda Cugler-Poni.
     
     LUCRĂRI DIDACTICE: Harmonielehre. Curs în manuscris. Bibl. Conservatorului din Bucureşti; Skizzen Harmonielehre. Curs în manuscris. Bibl. Conservatorului din Bucureşti; Mechanische Ubung. Pian solo. Manuscris. Bibl. Conservatorului din Bucureşti; Nouveau bréviare du pianiste. Un complément aux exercises de M. Chrisander. Manuscris. Bibl. Conservatorului di11 Bucureşti; Paralipomena zur Technik des Klavierspiels. Manuscris. Bibl. Conservatorului din Bucureşti.

     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.8, 2005


Muzicieni