Ion Borgovan
- compozitor -
(n. 08.09.1889 Bucureşti – m. 28.05.1970 Bucureşti)

     Studiile muzicale le-a urmat la Conservatorul Bucureşti (1908-1911), cu D.G. Kiriac (armonie, contrapunct), perfecţionându-se particular cu D.G. Kiriac (armonie, 1911), Ioan Scarlatescu (compoziţie, 1921) şi Alfonso Castaldi (orchestraţie, compoziţie, 1935-1937). Paralel a urmat Facultatea de medicină din Bucureşti (1907-1913), obţinând doctoratul în medicină şi chirurgie (1916).
     
     Cronicar muzical permanent la „Gazeta Transilvaniei” (Braşov, 1908-1910), „Luceafărul” (Sibiu, 1910-1927), „Epoca” (Bucureşti, 1925-1947), „Courrier Musical et Theatral” (Paris, 1925-1930), „Era nouă” (Bucureşti, 1947-1949). A publicat cronici şi articole în „Mimica”, „Raza” etc., iar articole şi studii medicale în „Spitalul”, „Conferinţa”, „Revista de hidrologie medicală şi climatologie”, „Gazeta tineretului medical” etc. A fost membru fondator la Societatea Compozitorilor Români (1920). A susţinut conferinţe - fie cu tematică muzicală, fie medicală - la Bucureşti, Cluj, Iaşi, Tekirghiol, Borsec, Herculane, Braşov şi Constanţa, emisiuni radiofonice.
     
     A fost distins cu premiul de compoziţie de către Societatea pentru Fond de Teatru Român din Ardeal (Braşov, 1910), premiul „Astra” din Sibiu (1911), menţiunea onorifică la premiul de compoziţie „George Enescu” din Bucureşti (1913), Premiul „Robert Cremer” din Bucureşti (1930).

     MUZICĂ DE TEATRU
     • Un colţ de rai (1924), operetă în trei acte, libretul de Ion Borgovan şi Nora Ionescu (în colaborare cu Gabriel Taunay), primă audiţie, Bucureşti, 1935, Orchestra Radio, Theodor Rogalski (sub titlul Le paradis de Montmartre);
     • Pasărea măiastră (1936), fantezie lirică-coregrafică în trei acte, libretul de Ion Borgovan şi I.U. Soricu, premieră Bucureşti, 15 decembrie 1936, Opera Română, Ion Nonna Otescu (subtitlul S-au stins faunii);
     • Plaja (1938), balet într-un act, libretul de Boris Kniaseff;
     • Pe Someş (1938), operetă într-un act, libretul de I.U. Soricu, primă audiţie, Bucureşti, 1942, Orchestra Radio, Theodor Rogalski (revizuită 1967, sub titlul Fete de măritat, libret de Liviu Cernăianu);
     • Arghir şi Elena (1959), operă-basm în trei acte, libretul de I.U. Soricu şi Neagoe Butu;
     • Cununa Sânzienelor (1962), operetă în două acte, libretul de I.U. Soricu şi Viorel Cosma.
     
     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ
     • Naşterea Domnului (1960), oratoriu pentru solişti, cor şi orchestră, textul de I.U. Soricu.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ
     • Acuarelă de primăvară - În livadă (1913), schiţă simfonică, primă audiţie, Bucureşti, 1930, Orchestra Radio, Th. Rogalski;
     • Suită muntenească în munţii Argeşului (1928), primă audiţie, Bucureşti, 1930, Orchestra Operei Române, I.N. Otescu;
     • Noapte de iarnă (1936), suită pentru orchestră (cuprinde: Sania, Poveste la gura sobei, Joc şi Plecarea), primă audiţie, Bucureşti, 1936, Orchestra Radio, Th. Rogalski;
     • Rapsodia Someşului (1952), primă audiţie, Bucureşti, 1954, Orchestra Cinematografiei, Constantin Bugeanu;
     • În ochiul de pădure de la Bilbor (1952), schiţă simfonică-coregrafică.
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ
     • Preludiu I pentru pian (1908);
     • Traumerei (1908), pentru pian;
     • Suită pentru vioară şi pian (1908) (cuprinde: Arioso, Gavotă, Romanţă şi Cabaret);
     • Preludiu II pentru pian (1908);
     • Baladă pentru violoncel şi pian (1913);
     • Cvartet de coarde în Do major (1922, revizuit 1955) (cuprinde: Cântecul dimineţii, Visare, Dans din Grădina şi Amintirile);
     • Baladă pentru vioară şi pian (1950);
     • Tineri pe Vatra Dornei (1950), pentru vioară şi pian (cuprinde: La ţărm şi Fete la fân);
     • Joc (1951), pentru violoncel şi pian;
     • Toamnă în Făget (1953), pentru violoncel şi pian;
     • Într-o seară la Târgu Mureş (1953), pentru vioară şi pian;
     • Cântec de dor (1960), pentru violoncel şi pian;
     • Cântece vechi din satul mamei (1965), pentru violoncel şi pian.
     
     MUZICĂ CORALĂ
     • Cântec de leagăn (1910), pentru cor mixt cu solo, versuri de St. O. Iosif, Bucureşti, 1953;
     • Opincuţa (1912), pentru cor mixt, solo de soprană şi pian, versuri de Emil Chifa;
     • Din Agapia-n Văratic (1914), pentru cor mixt, solo de soprană, versuri de Cornelia din Moldova, în Cântece pentru tineret, Bucureşti, 1972 (Disc Columbia);
     • Colinde şi coruri, Bucureşti, 1935 (cuprinde: Rugăciune - versuri de I.U. Soricu; Moş Crăciun - Octavian Goga; În staul - I.U. Soricu; Colindăm Doamne - I.U. Soricu; Arbor el cu frunza verde - I.U. Soricu; Noapte înstelată - I.U. Soricu; Lerui Doamne - I.U. Soricu; Opincuţa mea - Emil Chifa; Firicel de grâu - I.U. Soricu; Cântec de toamnă - I.U. Soricu; Pasărea măiastră - I.U. Soricu; Din Agapia-n Văratic - Cornelia din Moldova; Marş tineresc - I.U. Soricu; Cântecul Steagului - St. O. Iosif; Goarna sună - I.U. Soricu; Cântec de leagăn - St. O. Iosif);
     • Ascultă preamărirea muncii (1949), pentru cor mixt, versuri de I.U. Soricu.
     
     MUZICĂ VOCALĂ
     • Patru cântece româneşti, pentru voce şi pian, Paris, Institut Musical de France, 1910 (cuprinde: Cântec de leagăn - versuri de St. O. Iosif; Toarce puică - Emil Chifa; Cununiţă de spic galben - Emil Chifa; Mi-a ieşit bădiţa-n drum - Emil Chifa);
     • Haiduceasca (1921), pentru voce şi pian, versuri de I. Borgovan, Bucureşti, 1924 (Disc Columbia);
     • Cântecele nopţii, pentru voce şi pian, Bucureşti, 1928 (cuprinde: Noapte, noapte - 1917, versuri de St. O. Iosif; Uliţele negurate - 1917, St. O. Iosif; Singurel - 1917, St. O. Iosif; Cântec de leagăn II - 1916, St. O. Iosif; S-a-noptat - 1919, St. O. Iosif; Noaptea - 1917, Vladimir Lăiniceanu; Cântec de primăvară - 1915, Octavian Goga);
     • Jos pe Murăş şi alte cântece româneşti, Bucureşti, 1939 (cuprinde: Jos pe Murăş - 1917, versuri de I.U. Soricu; Crişule, Crişule - 1917, versuri de I.U. Soricu; Trandafir cu două flori - 1917, I.U. Soricu; La fereastra spre livadă - 1917, St. O. Iosif; Pitulice, mută'ţi cuibul - 1930, Ion Borgovan);
     • Cântece de dragoste (1943), pentru voce şi pian (cuprinde: Noapte de vară - versuri de I.U. Soricu; Afară-i noapte - H. Heine, traducere de St. O. Iosif; Aşteptare - H. Heine - St. O. Iosif; Pe o dimineaţă - H. Heine - St. O. Iosif; Mi-s cântecele otrăvite - H. Heine - St. O Iosif; De ce sunt trist - St. O. Iosif; Nu mă iubeşti - H. Heine, St. O. Iosif);
     • Cântece din 1001 de nopţi (pentru Seherazada) 1945, pentru voce şi pian, versuri de Alexandru Bilciurescu (cuprinde: Cea dintâi poveste, Rugă, În zori, Evocare, Primăvara, Sinbad marinarul);
     • Sara pe deal (1950), pentru voce şi pian, versuri de Mihai Eminescu;
     • Pentru omul ce mi-i drag (1950), pentru voce şi pian, versuri de Mihai Eminescu;
     • La mijloc de codru des (1950), pentru voce şi pian, versuri de Mihai Eminescu;
     • Toată lumea-mi spune Lotru (1950), pentru voce şi pian, versuri de Ion Borgovan;
     • Cântec vesel (1952) pentru voce şi pian, versuri de Cezar Drăgoi;
     • Cântecul bărdaşului (1953), pentru voce şi pian, versuri de I.U. Soricu;
     • Din Arad la Baia Mare (1953), pentru voce şi pian, versuri de I.U. Soricu;
     • Vântule, nebunule (1953), pentru voce şi pian, versuri de I. Păun-Pincio;
     • Din poiană de la boi (1953), pentru voce şi pian, versuri de I. Borgovan;
     • Cântă cucu-n vârf de fag (1954), pentru voce şi pian, versuri de I.U. Soricu;
     • Fata găzdarului (1954), pentru voce şi pian, versuri de Marian;
     • Cântă cucu pe răsură (1954), pentru voce şi pian, versuri de I.U. Soricu;
     • Ce faci, meştere? (1956), pentru voce şi pian, versuri de Emil Chifa;
     • Biată inimă (1957), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Fată mare, călătoare (1957), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Cântecul ce-ades ţi-l cânt (1957), pentru voce şi pian, versuri de St. O. Iosif;
     • Nouă cântece pentru voce şi pian, Bucureşti, 1958 (cuprinde: Cântec de leagăn - 1916, versuri de St. O. Iosif; Cântec vechi de haiducie - 1918, St. O. Iosif; Pentru omul ce mi-e drag - 1950, Mihai Eminescu; Din Arad la Baia Mare - 1953, I.U. Soricu; Nevastă, ce ţi-am greşit? - 1933 - I.U. Soricu; Albă-i lelea - 1928, I.U. Soricu; De m-ar chema Neculai! - 1936, I.U. Soricu; Frunză verde de sulcină - 1934, I.U. Soricu; La bureţi - 1957, Vlaicu Bârna);
     • File din basmele lui Petre Ispirescu (1958), suită pentru soprană şi pian, versuri de Alexandru Bilciurescu (cuprinde: Copilărie, Făt-Frumos, Ileana Cosânzeana, Armăsarul năzdrăvan, Aleodor şi Înşir-te mărgărite);
     • Vii prea târziu femeie (1959), pentru voce şi pian, versuri de Ady Endre;
     • Patru cântece pe versuri de George Topârceanu (1960), pentru bas-bariton şi pian (cuprinde: Romanţă, Cântec, Acceleratul, Noapte de toamnă);
     • Cântecul ce-ades ţi-l cânt (1960), pentru voce şi pian, versuri de St.O. Iosif;
     • Doi prieteni (1960), pentru voce şi pian, versuri de St. O. Iosif;
     • Noaptea sub schele (1960), pentru voce şi pian, versuri de St. O Iosif;
     • Cântecele inimii (1961), pentru voce şi pian, versuri de Mihai Beniuc (cuprinde: Întâlnire în toamnă, Ana Kelemen, Teamă, Ce bine-i stă dragostei, Sete, Şi tu dragoste, Ochii şi mâinile fetei şi Insula vrăjită);
     • Întoarcere (1962), pentru voce şi pian, versuri de Lucian Blaga;
     • Glas de primăvară (1962), pentru voce şi pian, versuri de H. Heine;
     • Bade, frunte de voinic (1965), pentru voce şi pian, versuri de T. Lianu;
     • Pe costişa dealului (1966), pentru voce şi pian, versuri de Ion Brad;
     • Lună, lună, stea vicleană (1967), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Dorurile mele (1967), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Poemele luminii (1967), pentru voce şi pian, versuri de Lucian Blaga;
     • Contemplaţie (1968), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Labiş;
     • Nu-i nimeni să ne vadă (1968), pentru voce şi pian, versuri de Ion Minulescu;
     • Pe plai în sus (1968), pentru voce şi pian;
     • Noapte de mai (1968), pentru voce şi pian, versuri de St. O. Iosif;
     • Ruptura (1968), pentru voce şi pian, versuri de St. O. Iosif;
     • Pribeag (1969), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • La groapa lui Laie (1969), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Cântece (bahice) (1969), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Bisericuţa din Albac (1969), pentru voce şi pian, versuri de Octavian Goga;
     • Cântec de primăvară (1969), pentru voce şi pian, versuri de Adrian Maniu;
     • Romanţă orientală (1969), pentru voce şi pian, versuri de Ion Minulescu;
     • Cântec pentru micuţa Evelina (1969), pentru voce şi pian, versuri de Ion Minulescu.
     
     MUZICOLOGIE ŞI CRITICĂ MUZICALĂ
     • La Gheorghe Enescu, în „Luceafărul”, Sibiu, nr. 1, 1919;
     • Câteva cuvinte la organizarea culturii muzicale în Ardeal, în „Luceafărul” nr. 3-4, Sibiu, 1919;
     • „Oedip” de George Enescu, în „Epoca” nr. 2.143, Bucureşti, 25 martie 1936.

     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.1, 1989

Muzicieni