CONTACT: aborza @ gmail.com
Alte pagini web:
http://www.smorfe.com/
Engleză
Copyright:
cIMeC
Data ultimei actualizări:
31 august 2007
|
Adrian BORZA
– compozitor, profesor, regizor de sunet şi programator –
E-mail: aborza@gmail.com
BIOGRAFIA ARTISTICĂ
Născut la Turda, jud. Cluj, pe 19 ianuarie 1967. Atras de muzică
de la vârsta de 5 ani, este sprijinit de părinții săi să
ia primele lecții de vioară în orașul său natal. Din
1974, timp de 12 ani, studiază vioară și pian secundar la Liceul
de muzică „Sigismund Toduță” din Cluj-Napoca. Studiază
apoi compoziția muzicală cu Cristian Misievici la Universitatea de Arte
„George Enescu” din Iași, între 1987-1990 și cu Cornel
Țăranu la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca,
între 1990-1992. Participă la cursuri de analize muzicale și compoziție
cu Pascal Bentoiu în 1988, Aurel Stroe în 1994 și Lucian Mețianu
în 1995.
În 1992 se alătură corpului profesoral al
Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, unde predă între 1992-2004
Forme și analize muzicale și între 1993-1995 Armonie și scriitură
corală. Inițiază introducerea în programa de învățământ
a Facultății teoretice a unui curs de Muzică electronică,
pe care îl predă între 1995-2001. Obține în 2004, la
Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, titlul științific
de Doctor în muzică pentru teza intitulată „Tehnici de compoziție
pe calculator în lucrări proprii”, scrisă sub coordonarea
lui Cornel Țăranu.
În această perioadă continuă
să își extindă cunoștințele și experiența
în regie de sunet și programare muzicală. Înființează
și conduce între 2000-2004 studioul de înregistrări CMP/Computer
Music Production, cu obiectivul principal de a înregistra și produce
muzică contemporană. Colaborează cu interpreți și compozitori
renumiți: Ioan Goilă, Jancy Körössy, Adrian Pop, Nicolas Simion,
Valentin Timaru, David Tuil, Erich Türk și Cornel Țăranu.
Stabilit la Montreal, activează în 2005 ca regizor de sunet la Facultatea
de muzică a Universității Montreal, unde colaborează cu personalități
marcante: Carlo Bergonzi, Benoît Brière, Gregory Charles, Julien Grégoire,
Dame Gwyneth Jones, Ron di Lauro, John Norris, Jean-François Rivest, Lorraine
Vaillancourt, Robin Wheeler.
Concepe și realizează în 1994
„MU80 Mix Map: Monitor, PitchChange, Processor”, un programde control
automatizat al generatorului Yamaha MU80 prin intermediul calculatorului. O notabilă
realizare în 2004 este „IAC – Interactive Algorithmic Composition”,
un program care facilitează compoziția interactivă pe bază
de algoritmi predefiniți. Algoritmii creează structuri muzicale pe măsură
ce se interpretează la o claviatură MIDI conectată calculatorului,
aceștia fiind proiectați să răspundă la modificări
de înălțime, intensitate și tempo. În 2006 realizează
„Video Tracking / Real-time Audio Processing”, un program de sinteză
granulară și procesare audio prin control gestual, optimizat pentru
dans și instalații. Prin intermediul unei camere video conectate la
un calculator portabil, datele video sunt alăturate și conectate datelor
de sinteză și precesare audio, astfel încat mișcarea și
expresia gestuală sunt convertite instantaneu în calități
ale sunetului. Performanța în programarea calculatorului ilustrează
un mediu avansat de interpretare muzicală, dans tehnologic și sinteză
a sunetului.
Prima sa lucrare de muzică electroacustică, „RX-1100”
(1993), deschide o serie de lucrări care explorează interactivitatea
dintre interpret și mediul electronic. Lucrările „Fractus I-III”
(1999-2001), „Călător cu tramvaiul” (1999) și „Increat”
(2003) înglobează o înaltă semnificație a sintezei sunetului
pe calculator – morfogeneza sunetului imaginii. Obiectul sonor este constituit
din forme vizuale, prin învestirea punctului, liniei, suprafeței, luminanței
și culorii, cu înălțimea, durata, intensitatea și spațializarea
sunetului. Cu programul său denumit IAC realizează diferite compoziții
algoritmice: „Yak” (2004), „Music for MIDI Keyboard and Interactive
Computer” (2005), „80 after Max” (2006) și „Today
is the Day” (2007), aceasta din urmă cu scopul de a fi difuzată
de-a lungul unui an, însumând 365 de piese concise și tot atâtea
titluri aforistice.
Muzica sa a fost interpretată și difuzată
în concerte în Elveția, Grecia, Statele Unite, Italia, Ungaria,
Germania, Olanda, Canada și Austria, și a fost prezentată la festivaluri
de muzică nouă: „Cluj Modern” (România, 1995, 1997,
1999), „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi”
(România, 1998), „Blåsmusikfestival” (Suedia, 1998), „Contrasts”
(Ukraina, 1999), „Is Arti” (Lituania, 2001), „Overseas Series”
(Japonia, 2001) și „Ai-maako” (Cile, 2007). A avut oportunitatea
să primească comenzi de compoziție din partea unor soliști,
ansambluri și instituții: Stockholm Saxophone Quartet („akSax”,
1997), Magnus Andresson („akSax II”, 1998), Swedish Concert Institute
(„Chaconne”, 1999), Teatrul National Cluj („Penitenciar”,
2001), Ansamblul baroc Transilvania (Suită transilvană, 2003), și
Jörgen Pettersson („Impărătesele Vântului”, 2006),
care i-au făcut cunoscute lucrările pe șcena internațională.
A publicat în 2006 lucrarea „Patru coruri”, la LBE Ottawa, Canada.
L U C R Ă R I (clasificare: pe GEN)
TEATRAL
„Titanic Vals”,
suport electronic, 1998;
„Penitenciar”, suport electronic, 2001
VOCAL, CORAL
„Trei cântece”, soprană, pian,
versuri de George Bacovia, 1986; „Două colinde”, cor mixt a cappella,
versuri populare, 1994-1995; „Patru coruri”, cor mixt a cappella,
versuri de Lucian Blaga, 1996
ORCHESTRAL
„Numele
Ierbii”, soprană, orchestră, 1988; „Modul 5”, 5 grupuri
intrumentale, 1992; „Point. Line. Spot”, orchestră de coarde,
2003
CAMERAL
„Dialogos”, flaut, violă,
1989; „Diptic”, vioară, violă, 1989; „Adagio astrale”,
6 flaute, 1991; „Dysthymia”, blockflöte, vioară, viola da
gamba, clavecin, 1993; „Structuri analoge”, clarinet, pian, percuție,
1994; „Algoritm”, cvartet de tromboni, 1994; „Cvartet de coarde”,
1995; „akSax”, cvartet de saxofoane, 1997-1998; „akSax II”
saxofon, chitară, 1998; „Suită transilvană”, flauto
dolce, flauto traverso, violoncel, clavecin, 2003; „Impărătesele
Vântului”, saxofon, percuție, 2006
INSTRUMENTAL SOLO
„Metacromie I”, violoncel, 1987 ; „Metacromie II”,
violă, 1988; „Sonata pentru pian”, 1990; „Turca-n pod”,
pian, 1992; „Réflections automnaux sur Mozart”, clavecin, 1996;
„Chaconne”, chitară, 1999
ACUSMATIC, ELECTRONIC INTERACTIV
„RX-1100”, trompetă, live electronics, 1993; „Désintegration”,
flaut, fluiere, suport electronic, 1994; „Fractus I”, calculator,
1999; „Călător cu tramvaiul”, suport electronic, 1999; „Fractus
II”, calculator, 1999; „Fractus III”, percuție, calculator,
2001; „Increat”, suport electronic, 2003; „Yak” claviatură
MIDI, calculator, program IAC, 2004; „Trois études acousmatiques”,
suport electronic, 2004; „Cinq minutes cinéma pour l’oreille”,
suport electronic, 2005; „Music for MIDI Keyboard and Interactive Computer”,
program IAC, 2005; „80 after Max”, claviatură MIDI, calculator,
program IAC, 2006; „Today is the Day. 365 piese scurte”, suport electronic,
program IAC, 2007; „The Decipher”, suport electronic, program IAC,
2007; „Luxury of Loneliness”, suport electronic, program IAC, 2007;
„Fractus IV”, suport electronic, 2007; „Dusk”, suport
electronic, 2007; „Today is the Day: Take a wild guess”, suport electronic,
program IAC, 2007; „Increat II”, suport electronic, 2007; „Relocation”
saxofoane, suport electronic, program IAC, 2007
DISCOGRAFIE
„Désintegration”, interpret Filip Ignác, CD Hungaroton
Classic, 1994; „Două colinde”, interpreți „Colindătorii
de Cluj”, CD Amori, Elveția, 1996; „Colinde”, interpreți
Romanian Low Brass, CD CMP, România, 2000; „Penitenciar”, CD
CMP, România, 2001; „Suită transilvană”, interpreți
Ansamblul baroc „Transilvania”, DVD SAR Transilvania, România,
2005.
|