HOME    MUZICIENI ROMÂNI CONTEMPORANI
Adrian Borza

CONTACT:
aborza @ gmail.com


Alte pagini web:
http://www.smorfe.com/

english Engleză


Copyright: cIMeC
Data ultimei actualizări:
31 august 2007

Adrian BORZA

– compozitor, profesor, regizor de sunet şi programator –

E-mail: aborza@gmail.com

BIOGRAFIA ARTISTICĂ

Născut la Turda, jud. Cluj, pe 19 ianuarie 1967. Atras de muzică de la vârsta de 5 ani, este sprijinit de părinții săi să ia primele lecții de vioară în orașul său natal. Din 1974, timp de 12 ani, studiază vioară și pian secundar la Liceul de muzică „Sigismund Toduță” din Cluj-Napoca. Studiază apoi compoziția muzicală cu Cristian Misievici la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, între 1987-1990 și cu Cornel Țăranu la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, între 1990-1992. Participă la cursuri de analize muzicale și compoziție cu Pascal Bentoiu în 1988, Aurel Stroe în 1994 și Lucian Mețianu în 1995.

În 1992 se alătură corpului profesoral al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, unde predă între 1992-2004 Forme și analize muzicale și între 1993-1995 Armonie și scriitură corală. Inițiază introducerea în programa de învățământ a Facultății teoretice a unui curs de Muzică electronică, pe care îl predă între 1995-2001. Obține în 2004, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, titlul științific de Doctor în muzică pentru teza intitulată „Tehnici de compoziție pe calculator în lucrări proprii”, scrisă sub coordonarea lui Cornel Țăranu.

În această perioadă continuă să își extindă cunoștințele și experiența în regie de sunet și programare muzicală. Înființează și conduce între 2000-2004 studioul de înregistrări CMP/Computer Music Production, cu obiectivul principal de a înregistra și produce muzică contemporană. Colaborează cu interpreți și compozitori renumiți: Ioan Goilă, Jancy Körössy, Adrian Pop, Nicolas Simion, Valentin Timaru, David Tuil, Erich Türk și Cornel Țăranu. Stabilit la Montreal, activează în 2005 ca regizor de sunet la Facultatea de muzică a Universității Montreal, unde colaborează cu personalități marcante: Carlo Bergonzi, Benoît Brière, Gregory Charles, Julien Grégoire, Dame Gwyneth Jones, Ron di Lauro, John Norris, Jean-François Rivest, Lorraine Vaillancourt, Robin Wheeler.

Concepe și realizează în 1994 „MU80 Mix Map: Monitor, PitchChange, Processor”, un programde control automatizat al generatorului Yamaha MU80 prin intermediul calculatorului. O notabilă realizare în 2004 este „IAC – Interactive Algorithmic Composition”, un program care facilitează compoziția interactivă pe bază de algoritmi predefiniți. Algoritmii creează structuri muzicale pe măsură ce se interpretează la o claviatură MIDI conectată calculatorului, aceștia fiind proiectați să răspundă la modificări de înălțime, intensitate și tempo. În 2006 realizează „Video Tracking / Real-time Audio Processing”, un program de sinteză granulară și procesare audio prin control gestual, optimizat pentru dans și instalații. Prin intermediul unei camere video conectate la un calculator portabil, datele video sunt alăturate și conectate datelor de sinteză și precesare audio, astfel încat mișcarea și expresia gestuală sunt convertite instantaneu în calități ale sunetului. Performanța în programarea calculatorului ilustrează un mediu avansat de interpretare muzicală, dans tehnologic și sinteză a sunetului.

Prima sa lucrare de muzică electroacustică, „RX-1100” (1993), deschide o serie de lucrări care explorează interactivitatea dintre interpret și mediul electronic. Lucrările „Fractus I-III” (1999-2001), „Călător cu tramvaiul” (1999) și „Increat” (2003) înglobează o înaltă semnificație a sintezei sunetului pe calculator – morfogeneza sunetului imaginii. Obiectul sonor este constituit din forme vizuale, prin învestirea punctului, liniei, suprafeței, luminanței și culorii, cu înălțimea, durata, intensitatea și spațializarea sunetului. Cu programul său denumit IAC realizează diferite compoziții algoritmice: „Yak” (2004), „Music for MIDI Keyboard and Interactive Computer” (2005), „80 after Max” (2006) și „Today is the Day” (2007), aceasta din urmă cu scopul de a fi difuzată de-a lungul unui an, însumând 365 de piese concise și tot atâtea titluri aforistice.

Muzica sa a fost interpretată și difuzată în concerte în Elveția, Grecia, Statele Unite, Italia, Ungaria, Germania, Olanda, Canada și Austria, și a fost prezentată la festivaluri de muzică nouă: „Cluj Modern” (România, 1995, 1997, 1999), „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi” (România, 1998), „Blåsmusikfestival” (Suedia, 1998), „Contrasts” (Ukraina, 1999), „Is Arti” (Lituania, 2001), „Overseas Series” (Japonia, 2001) și „Ai-maako” (Cile, 2007). A avut oportunitatea să primească comenzi de compoziție din partea unor soliști, ansambluri și instituții: Stockholm Saxophone Quartet („akSax”, 1997), Magnus Andresson („akSax II”, 1998), Swedish Concert Institute („Chaconne”, 1999), Teatrul National Cluj („Penitenciar”, 2001), Ansamblul baroc Transilvania (Suită transilvană, 2003), și Jörgen Pettersson („Impărătesele Vântului”, 2006), care i-au făcut cunoscute lucrările pe șcena internațională. A publicat în 2006 lucrarea „Patru coruri”, la LBE Ottawa, Canada. sus

L U C R Ă R I (clasificare: pe GEN)

TEATRAL
„Titanic Vals”, suport electronic, 1998;
„Penitenciar”, suport electronic, 2001

VOCAL, CORAL
„Trei cântece”, soprană, pian, versuri de George Bacovia, 1986; „Două colinde”, cor mixt a cappella, versuri populare, 1994-1995; „Patru coruri”, cor mixt a cappella, versuri de Lucian Blaga, 1996

ORCHESTRAL
„Numele Ierbii”, soprană, orchestră, 1988; „Modul 5”, 5 grupuri intrumentale, 1992; „Point. Line. Spot”, orchestră de coarde, 2003

CAMERAL
„Dialogos”, flaut, violă, 1989; „Diptic”, vioară, violă, 1989; „Adagio astrale”, 6 flaute, 1991; „Dysthymia”, blockflöte, vioară, viola da gamba, clavecin, 1993; „Structuri analoge”, clarinet, pian, percuție, 1994; „Algoritm”, cvartet de tromboni, 1994; „Cvartet de coarde”, 1995; „akSax”, cvartet de saxofoane, 1997-1998; „akSax II” saxofon, chitară, 1998; „Suită transilvană”, flauto dolce, flauto traverso, violoncel, clavecin, 2003; „Impărătesele Vântului”, saxofon, percuție, 2006

INSTRUMENTAL SOLO
„Metacromie I”, violoncel, 1987 ; „Metacromie II”, violă, 1988; „Sonata pentru pian”, 1990; „Turca-n pod”, pian, 1992; „Réflections automnaux sur Mozart”, clavecin, 1996; „Chaconne”, chitară, 1999

ACUSMATIC, ELECTRONIC INTERACTIV
„RX-1100”, trompetă, live electronics, 1993; „Désintegration”, flaut, fluiere, suport electronic, 1994; „Fractus I”, calculator, 1999; „Călător cu tramvaiul”, suport electronic, 1999; „Fractus II”, calculator, 1999; „Fractus III”, percuție, calculator, 2001; „Increat”, suport electronic, 2003; „Yak” claviatură MIDI, calculator, program IAC, 2004; „Trois études acousmatiques”, suport electronic, 2004; „Cinq minutes cinéma pour l’oreille”, suport electronic, 2005; „Music for MIDI Keyboard and Interactive Computer”, program IAC, 2005; „80 after Max”, claviatură MIDI, calculator, program IAC, 2006; „Today is the Day. 365 piese scurte”, suport electronic, program IAC, 2007; „The Decipher”, suport electronic, program IAC, 2007; „Luxury of Loneliness”, suport electronic, program IAC, 2007; „Fractus IV”, suport electronic, 2007; „Dusk”, suport electronic, 2007; „Today is the Day: Take a wild guess”, suport electronic, program IAC, 2007; „Increat II”, suport electronic, 2007; „Relocation” saxofoane, suport electronic, program IAC, 2007

DISCOGRAFIE
„Désintegration”, interpret Filip Ignác, CD Hungaroton Classic, 1994; „Două colinde”, interpreți „Colindătorii de Cluj”, CD Amori, Elveția, 1996; „Colinde”, interpreți Romanian Low Brass, CD CMP, România, 2000; „Penitenciar”, CD CMP, România, 2001; „Suită transilvană”, interpreți Ansamblul baroc „Transilvania”, DVD SAR Transilvania, România, 2005. sus