CREAŢIA
MUZICĂ SIMFONICĂ CU/FĂRĂ SOLIŞTI
MODALIS I pentru orchestră (1979)
Durata: 15'.
P.a.: 1981: Satu Mare, Orchestra Filarmonicii de Stat, dirijor Paul Popescu.
Instrumente: 2 Fl, Fl.picc. (o Fl.3), 2 Ob., C.ingl. (o ob.3), 2 Cl. , Cl.b., 2 Fg. Cfg.(o Fg.3), 4 Cni., 3 Tr., 3 Trb. e Tuba, 3 Timp., Sil., Vibr. (o Mba. ad libitum), Legno., 2 T.-toms (acuto, medio), Gr.c., Trgl., 2 Ptti. (acuto, medio), T.-tam, Arpa, Pf., 12 Vni. I, 10 Vni. II, 8 Vle., 6 Vlc., 4 Cb.
AMBIANŢE – concert pentru orchestră de coarde (1981)
Durata: 23'.
P.a.: 1982: Sibiu, Orchestra Filarmonicii de Stat, dirijor Dorin Frandeş.
SIMFONIA I (1984)
Durata: 22'.
P.a.: 4.09.1985: Craiova, Orchestra Filarmonicii Oltenia, dirijor Theodor Costin.
Instrumente: 3 Fl. (Fl.3 anche Fl.picc.), 3 Ob., 3 Cl. (Cl.3 anche Cl.b.), 3 Fg. (Fg.3 anche Cfg.), 4 Cni., 3 Tr., 3 Trb. e Tuba, Perc. I (2 Timp., W.bl., 2 Mar., Sgli., Vibr.), Perc. II (3 Bgs., 2 Ptti., Sil., Camp., 2 T.-toms, Gr.c.), Perc. III ( Car., Mba., Trgl., T.-tam), Arpa, Pf. e Cel. (un esecutore), 12 Vni. I, 12 Vni. II, 10 Vle., 8 Vlc., 6 Cb.
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1988.
MODALIS II – concerto per flauto e orchestra (1986)
Durata: 21'30".
P.a.: 11.01.1987: Bucureşti, Sala Radio, Orchestra Naţională Radio,
dirijor Ludovic Bacs,
solist: Virgil Frâncu.
Instrumente: Ob. (o C.ingl.), Cl. (o Cl.b.), Fg.(o Cfg.), 2 Tr., 2 Trb., Perc. I (Vibr., Mba., Trgl.), Perc. II (3 T.-toms: acuto, medio, grave, W.bl., Mar., Camplli.), Perc. III (2 Timp., T.-tam., 2 Ptti.: acuto, medio, Camp.), Vni. I, II, Vle., Vlc., Cb.
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1995
Înregistrare: Bucureşti: ELECTRECORD ST-ECE 03790, 1991.
SIMFONIA II (1987)
Durata: 21'30".
P.a.: 31.03.1988: Bucureşti, Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Orchestra Naţională Radio, dirijor Cristian Brâncuşi.
Instrumente: 3 Fl. (Fl.3 muta in Fl. Picc.), 3 Ob. (Ob.3 muta in C.ingl.), 3 Cl. (Cl.3 muta in Cl.b.), 3 Fg. (Fg.3 muta in Cfg.), 4 Cni., 3 Tr., 3 Trb. e Tuba, Perc. I (4 Timp., Gr.c., Mar., Sgli., Sim.), Perc. II (3 T.-toms: acuto, medio, grave, Camp., Sil. ossia Mba., Cv.), Perc. III (Vibr., 2 Ptti.: acuto, medio – con arco, T.-tam.- con arco, Trgl., Camplli., Ucc.), Pf., Cel. e Clav. (un esecutore), Arpa, 24 Vni., 10 Vle., 8 Vlc., 6 Cb.
Înregistrare: Bucureşti: ELECTRECORD ST-ECE 03790, 1991.
SIMFONIA III (1994)
Durata: 22'.
P.a.: 19.01.2000: Bucureşti, Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Orchestra de Cameră Radio, dirijor Cristian Brâncuşi.
Instrumente: 2 Fl. (Fl.2 muta in Fl.picc.), 2 Ob. (Ob.2 muta in C.ingl.), 2 Cl. (Cl.2 muta in Cl.b), 2 Fg., 2 Cni., 2 Tr., Perc.-un esecutore (Frs., Trgl., W.bl., Vibr., Camp., 2 Ptti. – acuto, medio, T.-tam, Sgli., Glock., Sil. ossia Mba., 3 Timp., Gr.c.), 8 Vni. I, 6 Vni. II, 6 Vle., 4 Vlc., 2 Cb.
SIMFONIA IV (cu orgă) (2001)
Durata: 25'.
P.a.: 20.06.2004, Chişinău, Republica Moldova, Festivalul Internaţional „Zilele Muzicii Noi”, Orchestra simfonică a Companiei Tele-Radio Moldova, dirijor Gheorghe Mustea.
Instrumente: Picc., 2 Fl., 2 Ob., C.A., 2 Cl., B. Cl., 2 Bsn, Cbsn., 4 Hn., 3 Tpt., 2 Tbn., Tba., Percuţie: I (4 Timp.), II (Tub. B, Vib.), III (Glock., T.-t, Tri., W. Bl.),
Hp., Org., Vln I, Vln II, Vla, Vc, Cb.
MOMENTE – pentru orchestră de coarde (2001)
Durata: 12'30".
P.a.: 14.07.2001: Brăila, Festivalul Internaţional „Întâlnirile Muzicii Noi” – ediţia a V-a, Sala Teatrului „Maria Filotti”, Orchestra de Cameră „Constantin Silvestri” din Bucureşti, dirijor Iosif Ion Prunner.
SAX-CONCERTO – for saxophone(s) and orchestra (2004)
Durata: 17'.
P.a.: 26.05.2004: Bucureşti, „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi” – ediţia a XIV-a, Studioul „Mihail Jora”, Orchestra de Cameră Radio, dirijor Cristian Brâncuşi,
solist Daniel Kientzy (Franţa).
Instrumente: 2 Fl. (Fl.1 muta in Picc.), 2 Ob. (Ob.2 muta in C.A.), 2 Cl. (Cl.2 muta in B.Cl.), 2 Bsn. (Bsn.2 muta in Cbsn.), 2 Hn, 2 Tpt., 2 Tbn., Percussion: I (Mar., T.-t., Glock.), II (3Timp., Tub. B.), III (Tom-t. A., m., Vib.), Vln. I, Vln. II, Vla., Vc., Db.
MODALIS III – Concerto for flute and flute orchestra (2006)
Durata: 13’. P.a.: 22.03.2007: Paris, Sala „Cortot“, Orchestre de Flûtes Français (OFF),
dirijor: Pierre-Alain Biget, solist: Pierre-Yves Artaud (Franța). Lucrare dedicată lui Pierre-Yves Artaud și Orchestrei Franceze de Flaute (OFF). Comandă Pierre-Yves Artaud. Instrumente:8 Fl. (Fl. muta in Picc.), 6 A. Fl., 6 B. Fl., 4 Cb. Fl.. Solist: Fl. (muta in A. Fl.).
SIDE BY SIDE – Double Concerto for Saxophone(s), Viola and Orchestra (2009-2010). În memoria părinților mei, Maria și Emil Lerescu. Comandă: Daniel Kientzy și Cornelia Petroiu. Durata: 25’. P.a.: 28.05.2010, București, Studioul „Mihail Jora“ al Societății Române de Radiodifuziune, „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi“, ediția a 20-a, Orchestra Națională Radio, dirijor: Horia Andreescu, soliști: Daniel Kientzy – saxofon (Franța), Cornelia Petroiu – violă. Instrumente: 3 Fl. (Fl. 1 muta in Picc.), 3 Ob. (Ob. 3 muta in C.A.), 3 (Cl.) (Clarinet 3 muta in B. Cl.), 3 Bsn. (Bsn. 3 muta in Cbsn.), 4 Hn. in F, 3 Tpt. in C, 3 Tbn., Tba., 4 Percussionists: I: Vib., W. Chim., Tub. B., Tamb., II: 3 Timp., 2 T. Bl. (hi, low), Mrcs., III: B. D., 3 Tom-t. (hi, medium, low), S. D., Tri., IV: Mar., T.-t., Glock., 2 Cym. (hi, medium), Vln. I, Vln. II, Vla., Vc., Db. Soliști: A. Sax. muta in: S. Sax., B. Sax.; Solo Vla.
SIMFONIA V („a viselor”) (2012)
Durata: 22'. P.a.: 23.05.2012: București, Studioul „Mihail Jora” al Societății Române de Radiodifuziune, Festivalul „Săpămâna Internațională a Muzicii Noi”, ediția a 22-a, Orchestra Națională Radio, dirijor Tiberiu Soare. Instrumente: 3 Fl. - Fl. 3 changes in Picc., 2 Ob., C.A., 3 Cl. - Cl. 3 changes in B. Cl., 3 Bsn.) - Bsn. 3 changes in Cbsn., 4 Hn., 3 C Tpt., 3 Tbn., Tba., 4 Percussionists: I - 3 Timp.; II - Tub. B., S. D., Cym. (medium); III - Vib., 3 Tom-t. (hi, medium, low), Tri.; IV - Mar., T.-t., B. D., Hp., Vln I, Vln II, Vla, Vc., Db.
MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ
CANTATA I pentru 3 grupuri concertino, tenor, bariton şi grup vocal de copii (1979)
Durata: 12'.
P.a.: Bucureşti, Orchestra de cameră „Orfeu” a Societăţii MUZICA, dirijor Radu Cozărescu.
Instrumente: grup concertino I (Vno., Vla., Vlc.), grup concertino II (2 Fluiere, 2 Ptti.- acuto, medio, T.-tam, 3 Timp., Camp.), grup concertino III (Trb., Cl., Fl.).
CANTATA II pentru solişti, cor mixt şi orchestră (1988)
Durata: 15'.
P.a.: 9.11.1989, Bucureşti, Ateneul Român, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, dirijor Horia Andreescu,
solişti Georgeta Stoleriu, Florin Diaconescu.
Instrumente: 3 Fl. (Fl.3 anche Fl.picc.), 3 Ob. (Ob. 3 anche C.ingl.), 3 Cl. (Cl.3 anche Cl.b.), 3 Fg. (Fg.3 anche Cl.b.), 4 Cni., 2 Tr., 3 Trb. e Tuba, Perc. I (Vibr., Trgl., T.-tom acuto, Ptto. Acuto, Sim., Camp.,), Perc. II (3 Timp., Glock., W.bl., T.-tam., T.-tom., Mar.), Perc. III (Mba., Sil., Ptto. medio., Sgli., Gr.c.), Pf. e Cel. (un esecutore), Vni. I, II, Vle., Vlc., Cb.
MUZICĂ DE CAMERĂ
LEGENDE pentru ansamblu de cameră (1977)
Durata: 10'.
P.a.: Bucureşti, Studioul 8 „Alfred Alessandrescu”, dirijor Sorin Lerescu.
Instrumente: Fl., Cl., Pf., Perc. I (Sil., Vibr.), Perc. II (Legno, Tamb. picc., T.-tom, Gr.c.), Perc. III (Trgl., 2 Ptti., T.-tam).
CVARTET DE COARDE NR.1 (1978)
Durata: 8'.
P.a.: Bucureşti, Cvartetul ARTIS.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
SONATA PENTRU FLAUT ŞI PIAN (1978)
Durata: 12'.
P.a.: Bucureşti, Dana Ivanciovici (Fl.), Viorica Boerescu (Pf.).
MUZICĂ PENTRU SAXOFON ŞI PERCUŢIE (1980)
Durata: 17'.
P.a.: Bucureşti, Studioul „Alfred Alessandrescu” al Societăţii Române de Radiodifuziune,
interpreţi Ilie Ştefănescu (Sax.), Gabriel Teodorescu (Perc.) – concert OMNIA.
Instrumente: Sax. alto in Mi b, Perc. (Sgli., 2 Mar., Tamb., 2 Cv., W.bl., Tamb. picc.- senza corde, T.-tom – acuto, grave, Gr.c., 3 Timp., 2 Bgs., 3 Ptti. – acuto, medio, grave, Hi-Hat, Trgl., T.-tam, Sil., Vibr., Camp.).
O ORĂ DE IUBIRE – ciclu de lieduri pentru mezzosoprană, bas şi pian pe versuri de Gheorghe Tomozei (1982) – I. „Oră fără tine” – pentru mezzosoprană şi pian (1980); II. „Amor livresc” – pentru bas şi pian (1982); III. „Uitare” – pentru mezzosoprană şi pian (1982); IV. „Sonuri” – pentru mezzosoprană şi pian (1980); V. „Declin” – pentru bas şi pian (1981); VI. „Nu sîntem numai noi în sărut” – pentru mezzosoprană, bas şi pian (1982)
Durata: 27'.
P.a.: 1982: Bucureşti, Casa de Cultură „Friedrich Schiller” – concert TRAIECT,
solişti Steliana Callos (mezzosoprană), Pompei Hărăşteanu (bas), Mihai Vârtosu (pian).
Publicat: Zürich: CARCIOFOLI Verlagshaus, 1997.
PHONOLOGOS II pentru claviaturi, trombon, contrabas, percuţie şi bandă magnetică (1983)
Durata: 15'.
P.a.: 4.10.1984, Cluj-Napoca, „Toamna muzicală '84", Sala Studio a Conservatorului,
Formaţia ARS NOVA, dirijor Cornel Ţăranu
SUNET-FORMĂ-CULOARE I pentru n instrumente şi bandă magnetică (1983)
Durata: 13'.
P.a.: 1984: Darmstadt, „Internationale Sommerkurse fr Neue Musik”, „Georg Büchner” Schule – concert CONCORDIA.
Instrumente: Fl., Cl., Ob., Fg., Cno., T.-tam.
SOLO-MULTIPLI pentru instrumente soliste sau combinarea lor diferită:
Muzica pentru percuţie (1985)
Durata: 10'.
P.a.: Bucureşti, Ateneul Român, Viorica Ciurilă – concert TRAIECT.
Instrumente: Trgl., Cves., Mar., Sgli., 2 Bgs., Glock., 2 Ptti., T.-tam., 3 Timp.
CONFIGURAŢII – cvartet de coarde nr.2 (1988)
Durata: 15'.
P.a.: Bucureşti, Studioul „Alfred Alessandrescu” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Cvartetul ARTIS.
PHONOLOGOS IV pentru 6 instrumentişti (1991)
Durata: 15'30".
P.a.: 1991: Chişinău, Ansamblul ARCHAEUS, dirijor Liviu Dănceanu.
Instrumente: Cl., Perc.-un esecutore (Sim., Sgli., 2 Bott.-acuto, medio, Mar., Trino., 3 T.-toms-acuto, medio, grave, Vibr., T.-tam, Camp.), Chit., Synthe. e Pf.-un esecutore, Vno., Vlc.
SUONO-TEMPO pentru 9 instrumentişti (1991)
Durata: 15'.
P.a.: 1991: Bucureşti, Ateneul Român – concert TRAIECT, dirijor Sorin Lerescu.
Instrumente: Fl., Cl., Trb., Perc. I (Camp., Vibr., Camplli., 2 Bgs.-acuto, medio), Perc. II (Trgl., T.-tam, 4 Timp., Mar., Cv.), Pf., Vno., Vlc., Cb.
Înregistrare: Bucureşti: ELECTRECORD ST-ECE, 1991.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
REFLEX-QUATTRO pentru cvartet de saxofoane (1992)
Durata: 10'35".
P.a.: 1992: Bucureşti, „Săptămâna Internaţionlă a Muzicii Noi”, Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Quatuor EMPHASIS (Franţa).
Instrumente: S. Sax. in B flat, A. Sax. in E flat, T. Sax. in B flat, B. Sax in E flat.
EIKONA pentru 7 instrumentişti (1993)
Durata: 20'.
P.a.: 9.04.1993: Chişinău, Festivalul Internaţional „Zilele Muzicii Noi” – concert TRAIECT, dirijor Sorin Lerescu.
Instrumente: Fl. (muta in Ucc.), Cl. (muta in Trino.), Trb. (muta in Mar.), Perc.-un esecutore (2 T.-toms – acuto, medio, T.bl., Bamb., Trgl., Trino., Glock., Vibr. Ossia Glock., Camp. ossia Glock., Mar., 2 Bgs.-acuto, medio, T.-tam ossia Ptto. grave sospeso, Ucc.), Pf. (muta in Met.), Vno. (muta in Bamb.), Vlc. (muta in Mar.).
PHONOLOGOS V pentru 7 instrumentişti (1993)
Durata: 13'30„
P.a.: 1994: Bucureşti, Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT, dirijor Sorin Lerescu.
Instrumente: Fl., Cl., Trb., Perc.-un esecutore (T.-tam, Ptto. medio, Trgl., 2 Bgs.-acuto, medio, Trino., Mar.), Pf., Vno., Vlc.
Înregistrare: Bucureşti, INTERCONT MUSIC – UCMR – ROR – IMMC 3010, 1997.
LES JEUX SONT FAITS pentru ansamblu instrumental (1995)
Durata: 13'.
P.a.: 1996: Gent (Belgia), Festivalul Internaţional WEEK OF CONTEMPORARY MUSIC, Sala Conservatorului Regal, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT, dirijor Sorin Lerescu.
Instrumente: Fl., Cl., Trb., Perc.-un esecutore (Trgl., 2 Bgs.-acuto, medio, Glock. Ossia Vibr., T.-tom medio, Met., Ptto. medio., W.bl.), Pf., Vno., Vlc.
REFLEX 5 pentru grupuri de percuţie (1996)
Durata: 14'
P.a.: 1997, Cluj-Napoca, Festivalul Internaţional „Cluj Modern”, Sala de concerte a Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, Ansamblul de Percuţie al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca condus de Grigore Pop.
Instrumente: Perc. I ( Sil., Vibr.,Timp., Met. a, T.-tam, Bgs. a., Camp. ), Perc. II (Trgl., Met. m., Mba., T. -tom a., Ptto. a., Tamb. picc., Trino., Glock., W.bl), Perc. III (Sil., Mba. Vibr., Timp., T. -tom m., Ptto. m., Bgs. m., Trgl., Camp.) Perc. IV ( Trgl., Met. m., Mba., T.-tom g. Ptto. g.,Tamb. picc., Trino., Glock., W. bl.), Perc. V (Sil., Vibr., Timp., Met. g., Gong, Bgs. g., Camp.).
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2001; Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
PHONOLOGOS I pour des groupes instrumentaux (1996)
Durata: 15'30".
P.a.: Bucureşti, 1996, Studioul „Alfred Alessandrescu” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT, dirijor Sorin Lerescu.
Instrumente: Fl., Cl., Trb., Vno., Vlc., Pf., Perc.-un esecutore (Vibr., 3 Timp., W.bl., 2 T.-toms -acuto, medio, Camp.).
SIDE SHOW for trombone and chamber ensemble (1997)
Durata: 14'10". P.a.: 1997: Bucureşti, Ateneul Român, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT, dirijor Sorin Lerescu, solist Barrie Webb (Marea Britanie). Instrumente: Trb.1 (muta in Ucc.), Fl. (muta in Castag.), Cl. (muta in Mar.), Trb.2 (muta in Cow bell), Perc.-un esecutore (Gr.c., T.-tom grave, Vibr., Tamb. picc.-senza corde, Sgli.), Pf., Vno., Vlc.(muta in Guiro).
TEMPERO pentru clarinet, percuţie şi bandă magnetică (1999)
Durata: 10'.
P.a.: 30.05.1999: Bucureşti, Aula Palatului Cantacuzino, „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Cristian Mancaş – clarinet, Georgeta Scurtu – percuţie, concert TRAIECT.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
DOPPIO ... pentru ansamblu instrumental (oboi, clarinet, fagot, percuţie, vioară şi violoncel) (1999)
Durata: 12'. P.a.: 2000, Bucureşti, Ansamblul ARCHAEUS, dirijor Liviu Dănceanu. Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
SAILING pentru 7 instrumentişti (2002) – comandă a Ansamblului MUSICA DANUBIANA din Ljubljana, Slovenia
Durata: 8'. P.a.: 20.11.2002: Liubliana (Slovenia), Studioul 14 al Radiodifuziunii slovene, Ansamblul MUSICA DANUBIANA condus de Pavel Mihelcic. Instrumente: Fl., Cl. în Sib, Trb., Perc. (un executant) (Vib., T.bl., Tom.-t a., m., Gong), Pno., Vla., Vlc.
PROPORTIONS II pentru flaut şi ansamblu cameral (2002) – lucrare dedicată lui Pierre Yves Artaud şi Grupului de Muzică Nouă TRAIECT la aniversarea sa de 20 de ani.
Durata: 12'.
P.a.: 10.12.2002: Bucureşti, Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT,
conducerea muzicală Sorin Lerescu,
solist Pierre Yves Artaud (Franţa).
Instrumente: Fl. 1 (muta in Fl alto în Sol), Fl. 2, Cl. în Sib, Trb., Perc.-un executant (Vibr., Camp., Trgl., T.-tam., Tom-t. a., m., g., Tamb. picc.), Pno.,Vna., Vlc.
(DIS)CONTINUUM for instrumental ensemble and tape (2003) – comandă a Ansamblului ARCHAEUS
Durata: 8'.
P.a.: 21.09.2003, Bucureşti, Societatea Română de Radiodifuziune, Studioul „Mihail Jora”, Festivalul Internaţional „George Enescu”, dirijor Liviu Dănceanu.
Instrumente: Ob., Cl. in Bb, Bsn., Perc.-un esecutore (Glock., Vib., Tom.-t. a., m., g., Bongos a., m., T.-tam), Pno., Vln., Vc.
VOICES for flute, clarinet, trombone and percussion (2003)
Durata: 8'.
P.a.: 24.05.2003: Bucureşti, „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT (Alexandru Hanganu – flaut, Cristian Mancaş – clarinet, Eugen Niţă – trombon, Georgeta Scurtu – percuţie, conducerea muzicală – Sorin Lerescu).
SOUL TRIO for Alto Saxophone, Viola and Piano (2005)
Durata: 9’. P.a.: 11.01.2006, București, Ateneul Român, Sala Studio, Trio ALTO: Daniel Kientzy – saxofon (Franța), Cornelia Petroiu – violă, Mihai Vârtosu – pian.
TOPOS for 14 instrumentalists (2006),
Durata: 9’. P.a.: 31.05.2006, București, Ateneul Român, comandă a Festivalului internațional "Săptămâna Muzicii Contemporane", PROFIL Sinfonietta, dirijor: Tiberiu Soare. Lui Dan Dediu și Ansamblului PROFIL. Instrumente: Fl., Ob., Cl. in Bb, Bsn., Hn. in F, Tpt. in C, Tbn., Tba., Percussion (1 player): 2 Timp., Vib., Glock., 2 Tom-t. (hi-low), W. Bl., Cymbal (medium), Pno., Vln., Vla., Vc., Db.
GEÖFFNETE AUGEN for instrumental ensemble (2007)
Durata: 8’30”. P.a.: 19.05.2007, Sibiu, Sala Thalia a Filarmonicii de Stat, Ansamblu instrumental internațional dirijat de Dorel Pașcu-Rădulescu. Comandă a Ministerului Culturii și Cultelor și a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007. Instrumente: Fl., Cl., A. Sax., Hn. in F, Tbn., Percussion: T.-t.,
2 Tom-t. (medium, large), Glock., Vib., Hp., Pno., Vc.
SOLI INSIEME for flute, percussion and piano (2007)
Durata: 10’. P.a.: 26.05.2007, București, Ateneul Român, „Săptămâna Muzicii Contemporane“, Trio Contraste: Ionuț Ștefănescu – flaut, Sorin Petrescu – pian, Doru Roman – percuție.
FJORD for instrumental ensemble (2007)
Durata: 9’. P.a.: 12.12.2007, București, Ateneul Român, Festivalul internațional „MERIDIAN, Zilele SNR-SIMC“, ediția a 3-a, CAPUT Sinfonietta (Islanda), dirijor: Guðmundur Óli Gunnarsson (Islanda). Instrumente: Fl., Ob., Cl. in Sib, Fg., Hn. in F, Tpt. in C, Tbn., Percussion
(1 player): Vib., Cymbal (low), Chim., Pno., Vln. 1,Vln. 2, Vla., Vc., Db.
ÉCHANTILLONS for instrumental quintet (2009)
Durata: 9’. P.a.: 24.05.2009, București, Ateneul Român, „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi“, ediția a 19-a, Ansamblul LINEA (Franța), dirijor: Jean-Philippe Wurtz. Instrumente: Fl., Cl. in B, Vln., Vc., Pno.
IMPRESSIONS, String Quartet no 3 (2010)
Durata: 15’30”. P.a.: 16.12.2010, București, Aula Palatului Cantacuzino, Festivalul internațional „MERIDIAN – Zilele SNR-SIMC“, ediția a 6-a, Cvartetul „Florilegium“: Ioan Marius Lăcraru – vioara I, Mălina Dandara – vioara a II-a, Maria Ciurduc – violă, Anca Vartolomei – violoncel.
SOLITUDE (vioară și pian) (2011)
Durata: 2'30''. P.a.: 25.05.2014, București, Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, Festivalul „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi“, Ioana Popescu – vioară, Mihnea Mlak Mărginean – pian.
PHONOLOGOS VI for 2 accordions (2012)
Durata: 6′. P.a.: 20.07.2012, Țintea, Festivalul ‘Țintea Muzicală’ ediția a 4-a, Țintea-Băicoi, România, Terhi Sjöblom, Marija Kandić (Finlanda)
SUONO TEMPO II for chamber ensemble (2012).
Durata: 10’30″. P.a.: 7.10.2012, Liubliana, Slovenia, UNICUM 2012 International Contemporary Music Festival, Slovenska Filharmonija, Ansamblul TRAIECT, dirijor: Sorin Lerescu.
PORTRAIT IMAGINAIRE pour mezzo-soprano, saxophone et piano (2013)
Durata: 4′. P.a.: 8.06.2013, Paris, France, 36e Festival franco-anglais de poésie, Espace “59 Rivoli”, Anne Le Coutour – mezzosoprană, Marc Sieffert – saxofon alto, Christine Marchais – pian. Versuri: Hélène Dorion (Québec, Canada) – poemul „Portrait imaginaire”.
RELATIO for tenor, flute, clarinet, cello and piano (2014)
Durata: 9′. P.a.: 27.04.2014, Minneapolis, Statele Unite, Balkanicus: 10th Annual Concert of Balkan Contemporary Music, Lloyd Ultan Recital Hall – Ferguson Hall, University of Minnesota, Balkanicus Ensemble (Minneapolis): the tenor John De Haan – tenor, Nickolai Kolarov – cello, Patrick O’Keefe – clarinet, James DeVoll – flaut, Jill Dawe – pian. Conducerea muzicală: Nickolai Kolarov. Versuri: Ioana Ieronim – poemul „Relatio“.
MUZICĂ PENTRU INSTRUMENT SOLO
PRELUDIU PENTRU PIAN (1975)
RONDO (piano solo) (1975)
DIPTIC PENTRU PIAN pe teme folclorice (1976)
VARIAȚIUNI PENTRU PIAN pe o temă proprie (1976)
SCHERZO (piano solo) (1976)
DIVERTISMENT pentru clarinet solo (1977)
Durata: 12'.
P.a.: 1977: Bucureşti, Sala „George Enescu” a Universităţii Nationale de Muzică din Bucureşti, solist Gheorghe Pulcă.
ACTIO pentru vioară solo (1980)
Durata: 8'
P.a.: 1981: Bucureşti, Sala Studio a Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, solist Ladislau Horvath – concert TRAIECT.
PIANO-CANTO pentru pian solo (1980)
Durata: 8'.
P.a.: 21.06.1981: Bucureşti, Sala Dalles, solist Paul Rogojină.
SOLO-MULTIPLI – Muzică pentru un clarinetist (1983)
Durata: 8'.
P.a.: 1984: Bucureşti, Sala Dalles, solist Leontin Boanţă.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
PHONOLOGOS III pentru orgă sau pian solo (1984)
Durata: 10'
P.a.: Bucureşti, Ateneul Român, solist Nicolae Licareţ (varianta pentru orgă); Bucureşti, Sala „George Enescu” a Universităţii Naţionale de Muzică, Constantin Sandu (varianta pentru pian).
PROPORTIONS – pour flute seule (amplifie) (1984)
Durata: 8'.
P.a.: 1984: Bucureşti, Sala Studio a Filarmonicii „George Enescu”, solist Alexandru Naghi – concert TRAIECT.
SOLO-MULTIPLI pentru instrumente soliste sau combinarea lor diferită:
Muzica pentru contrabas (1985)
Durata: 8'30".
P.a.: Bucureşti, Ateneul Român, solist Ovidiu Bădilă – concert TRAIECT.
SOLO-MULTIPLI pentru instrumente soliste sau combinarea lor diferită:
Muzica pentru trombon (1986)
Durata: 9'.
P.a.: 1984: Bucureşti, Sala Studio a Filarmonicii „George Enescu”, solist Nicolae Ioniţă – concert TRAIECT.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
SAX-ETUDES pour Daniel Kientzy (1993) – I. Etude „NORMAL” pour Sax. Bas; II. Etude „RESPIRATION, EXPIRATION” pour Sax. T; III. Etude „INVERSON” pour Sax. A; IV. Etude „MARTEL BREF” pour SAX. A; V. Etude „LIBRANCHE” pour Sax. S; VI. Etude „GLISSADE” pour Sax. A; VII. Etude „TUKUSONIE – OUVERTE pour Sax. T.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
SOLO-MULTIPLI pentru instrumente soliste sau combinarea lor diferită:
Muzica pentru violoncel (1996)
Durata: 10'.
P.a.: 1996: Bucureşti, Studioul „Alfred Alessandrescu” al Societăţii Române de Radiodifuziune, recital de violoncel: Viorica Nagy.
AER MARIN pentru vioară solo (1997)
Durata: 9'.
P.a.: 9.03.1998, Giurgiu, Cătălin Tuţuianu – concert TRAIECT.
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
AUSTRAL pentru clarinet solo (2001)
Durata: 9'.
P.a.: 13.07.2001: Brăila, Festivalul Internaţional ÎNTÂLNIRILE MUZICII NOI, Sala Teatrului „Maria Filotti”, Peter Handsworth (Australia).
Publicat: Ottawa: Lucian Badian Editions, 2001.
ACTIO II for Viola (2005)
Durata: 7'30''. P.a.: 18.12.2005: București, Studioul "Mihail Jora" al Societății Române de Radiodifuziune, Festivalul „Zilele SNR-SIMC", ediția I, Cornelia Petroiu - concert "devotioModerna".
VENICE-RIO for a percussionist and tape (2008)
Durata: 13'30''. P.a.: 4.03.2008, la Timișoara, Filarmonica „Banatul“, Sala Capitol, Recital de percuție: Doru Roman. Instrumente: 2 Bng., W. Chim., Carnival Tpt., Whist., 4 Timp., Vib.,
2 Cymbals (medium, large), T.-t. (large), Mar., 2 Tom-t. (medium, large), Tri., Cuica,
2 Congas, S. Bells.
- Tape (Track 1, Track 2)
- Video Tape (unde este posibil)
VOICI, VENIR... pour saxophone alto (2008)
Durata: 7'30''. P.a.: 18.06.2008, la Paris, Festival franco-anglais de poésie, Centrul Cultural Român, Marc Sieffert (Franța). Versuri: Gabrielle Althen (Franța) - Voici venir…
GUARATUBA (for solo Tuba) (2011)
Durata: 4'30''. P.a.: 13.12.2011, Daniel Mureșan, Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB), Sala „George Enescu”
MUZICĂ ELECTRONICĂ
(DIS)CONTINUUM II – Music for MIDI Controller (2006)
Durata: 9'35". P.a.: 9.12.2006: București, Aula Palatului Cantacuzino, Festivalul internațional „MERIDIAN, Zilele SNR-SIMC", ediția a 2-a – concert de muzică electronică.
MUZICĂ DE SCENĂ
URMUZICA operă în 2 acte şi 4 tablouri după poemul erotico-eroic şi muzical „Fuchsiada” de Urmuz. Libret şi dramatizare: Pavel Puşcaş. (1998)
Prolog (2'31") Şi Epilog (1'27")
Durata: 55'.
P.a.: 27.11.1999: Bucureşti, Opera Naţională Română, dirijor George Balint.
Instrumente: Fl., Cl. in B, Trp., Trb., Perc. I, Perc. II, Pf., Vno., Vla., Vlc., Cb. e Nastro magnetico.
CĂRŢI
Teatrul instrumental, Editura Fundaţiei „România de Mâine”, Bucureşti, 2001
Sinteze de contrapunct, Editura Fundaţiei „România de Mâine”, Bucureşti, 2003
În lumea muzicii contemporane, Editura Muzicală, București, 2011
Contrapunct, Editura Fundației „România de Mâine”, București, 2011
Contrapunct – în tehnologie IFR, Editura Fundației „România de Mâine”, București, 2012
TEXTE DE SINTEZĂ
Octavian NEMESCU – „Capacităţile semantice ale muzicii” – „Les capacités semantique de la musique”
În: Revista „Muzica”. – Bucureşti: Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, 1984. – nr.10, pag.46-47
Cornel ŢĂRANU, Simfonia IV „Ritornele”
În: Revista „Muzica”. – Bucureşti: Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, 1988. – nr.3, pag.16-18
Sinteza Orient-Occident în creaţia simfonică a lui George Enescu
În: Revista „Paidea” 1994. – nr.2, pag.53-55
O perspectivă filosofică asupra semnului muzical
În: Revista „Muzica (serie nouă)”. – Bucureşti: Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, 1994. – nr.4(20), pag.25-30
Vizualizarea muzicii
- Comunicare la Simpozionul de Muzicologie „Arta vocală în toate ipostazele ei” . – Cluj-Napoca: Academia de Muzică „Gh. Dima”, martie 1994
Semnul muzical
- Comunicare la Simpozionul de Muzicologie. – Cluj-Napoca: Academia de Muzică „Gh. Dima”, iunie 1996
Metalimbajul în muzica contemporană – structurare şi restructurare semantică – Comunicare la Simpozionul Naţional de Muzicologie „MUSICOLOGORUM COLLEGII COLLOQUIUM” – ediţia a II-a. – Cluj-Napoca: Academia de Muzică „Gh. Dima”, iunie 1998
Aspecte polifonice în creaţia de operă a secolului XX – URMUZICA
- Sesiunea de comunicări „ATELIER 2001”, Facultatea de Muzică a Universităţii „Spiru Haret”, aprilie 2001
Semiografia muzicală în context contemporan
- Sesiunea de comunicări „ATELIER 2002”, Facultatea de Muzică a Universităţii „Spiru Haret”, aprilie 2002
Idei generatoare ale traiectului sonor
- Sesiunea de comunicări „ATELIER 2003”, Facultatea de Muzică a Universităţii „Spiru Haret”, aprilie 2003
Modalităţi de valorizare expresivă în muzica contemporană
- Sesiunea de comunicări „ATELIER 2004”, Facultatea de Muzică a Universităţii „Spiru Haret”, aprilie 2004
Voici, venir…, articol publicat în Confluences poétiques, Revue annuelle de l’Association Confluences poétiques, ISBN 978-2-953397-2-6, Paris, No.4, Avril 2011, pag. 211-214
Simfonismul enescian – o viziune aparte în muzica secolului XX (Enescu’s Symphonism – A Different Vision in 20th Century Music), Simpozinul Internațional „George Enescu“, 8.09.2011, București
REFERINŢE CRITICE
„Compozitorul pe care unii îl vor descoperi prin discul de faţă se situează – după opinia unanimă a colegilor – în linia întâi a muzicii româneşti, prospective, de astăzi. Graţie unei nedezminţite capacităţi de a sintetiza, într-un grai propriu, seducător, tot ceea ce muzica a acumulat mai important în ultimele decenii. Nu mai puţin, graţie simplităţii vocabularului şi clarităţii ideilor structurale, cucerite prin şlefuirea necruţătoare a materiei sonore. (...) Simfonia a II-a dezvăluie o gândire muzicală aflată la parametrii ei maximi de dezvoltare. Sorin Lerescu îşi propune să rezolve spinoase dificultăţi ale scriiturii pentru orchestră aşa cum apar ele în urma explorărilor din a doua jumătate a secolului: volumele sonice supraîncărcate (texturile), deplasarea spaţială a combinaţiilor polifonice sau heterofonice, inserţia fragmentelor „camerale” în complexul orchestral etc. Din punctul de vedere al arhitecturii simfoniei, compozitorul reuşeşte o semnificativă sinteză a continuu-lui şi discontinuu-lui, a evolutivului şi staticului, a „capitolelor” (părţilor) şi modulelor unui discurs, în fond, tot monolitic. Simfonia a II-a de Sorin Lerescu este, indubitabil, o izbândă majoră a scriiturii simfonice româneşti de azi.”
Fred Popovici. – În: Sorin Lerescu – L.P. / Bucureşti: ELECTRECORD ST-ECE 03790, 1991
La Opera Naţională Română din Bucureşti a avut loc premiera operei URMUZICA de Sorin Lerescu, concepută în două acte şi patru tablouri, după poemul erotico-eroic şi muzical «Fuchsiada» de Urmuz şi libretul de Pavel Puşcaş. În programul de sală, compozitorul consemna următoarele: „Opera URMUZICA mi-a oferit ocazia, îndelung pregătită, de a vizualiza conceptele avangardei urmuziene în straturi polifonice gândite a fi compatibile cu ideile de recompunere sonoră continuă, dezvoltările lente ale microstructurilor muzicale intrând astfel în contradicţie cu dezvoltarea de tip sonată sau cu tehnica atât de cunoscută a leit-motivului. Introducerea conceptului de vizualizare în planul construcţiei muzicale propriu-zise a determinat la rându-i o abordare dramatică a subiectului operei. Conceptul de teatru instrumental a devenit astfel esenţial în estetica lucrării. Partitura conţine o NOTĂ în care se dau în acest sens şi câteva sugestii de realizare scenică: 1 – Opera poate fi realizată (şi) ca spectacol de teatru instrumental. În acest sens unii dintre instrumentişti pot deveni personaje „în sine”, care intervin în acţiunea dramatică. Un instrument va fi univoc asociat unuia dintre personajele de bază: Fuchs – clarinet; Colportorul – trombon; Pallas-Athena – vioară; Venus – violă. În această ipostază scenică este esenţial ca fiecare instrument să devină un obiect teatral, transformându-se în instrument-personaj. 2 – În funcţie de opţiunea pentru una dintre variantele de reprezentare scenică, instrumentele vor fi dispuse exclusiv pe scenă (ca spectacol de teatru instrumental) sau în fosa de orchestră (ca spectacol clasic de operă). «Fuchsiada» reprezintă de fapt o meditaţie cvasifilosofică asupra rosturilor artei într-un context social şi ontologic ingrat. Decăderea artei, în viziunea lui Urmuz, se datorează pierderii contactului ei cu puritatea care ar fi putut să se ivească din „mijlocul naturii măreţe şi nemărginite”. De altfel, Fuchs întruchipează chiar această decădere a artei. Ironia creatorului său, în faţa a ceea ce i se întâmplă personajului care dă numele „epopeei” urmuziene, este revelatoare pentru tipul de gândire al lui Urmuz. Scriitorul, cu o inteligenţă sclipitoare, glossează pe ideea că artistul recompune de fiecare dată universul său interior. Fuchs s-a născut din „increat”, trăind în vis ca trăire atemporală. Referindu-se tocmai la acest mod de a înţelege relaţia artistului cu lumea, Nicolae Balotă comenta „Profilul personajului urmuzian”: „De acolo – adică din „mijlocul naturii măreţe şi nemărginite” (n.n.) muzica sa radiază cu egală putere în toate direcţiile, făcând astfel să se împlinească în parte cuvântul Destinului recunoscător, care-i hărăzi prin toate gamele, concertele şi etudele sale de staccato, să ducă departe acel cuvânt, şi graţie lor, prin forţa educaţiei, să facă să apară cu timpul pe această planetă o rasă mai bună şi superioară de oameni, spre gloria sa, a pianului şi a eternităţii...”. Tehnica de compoziţie este inspirată de muzica de avangardă. Dar nu se renunţă total la cantabilitate! Se apelează la noi aspecte timbrale, iar discursul vocal – neomodal – se leagă, foarte expresiv, de o polifonie liberă, departe de „eufonia barocului”, cu o măiestrită varietate ritmică şi timbrală; autorul preferă un grup de instrumente, – şi nu o orchestră mare, – cu o policromie impresionantă. Forma, perfect echilibrată, nu mai recurge la tradiţie, reliefând o permanentă variaţie, fără a exclude principiul de „unitate în varietate”. Talentul remarcabil al lui Sorin Lerescu – autor de simfonii şi inspirate piese camerale, conducător al minunatei formaţii TRAIECT – a fost pus în lumină de profundul dirijor şi valorosul compozitor, maestrul George Balint, un autentic muzician cu vocaţia muzicii noi! S-au impus cântăreţii mult dotaţi: Daniel Dincă (Fuchs), Adriana Alexandru (Venus), Liliana Dumitrache (Pallas-Athena), Horia Sandu (Colportorul) şi cele trei ursitoare, trei admiratoare, trei bârfitoare, trei cocote, trei graţii – Cristina Eremia-Hrişcanu, Mihaela Agachi şi Ozana Barabancea. Nu putem să nu evidenţiem concepţia scenografică a doamnei Viorica Petrovici, regia de scenă, Irinel Vâlcea şi Adriana Moisescu, care au contribuit la marele succes al premierei. Conducerea instituţiei, prin această mult inspirată operă de avangarda, interpretată cu succes, concepută de Sorin Lerescu, a intrat în istoria modernă a muzicii româneşti; compozitorul şi toţi interpreţii, – unii dintre ei, foşti elevi de excepţie ai subsemnatului... – „sunt admirabili făuritori de formă. Forma lor e armura perfectă a ideii” ... P.S. Să nu uităm că, sub conducerea aceluiaşi Sorin Lerescu, la Sala „Dalles”, au loc tulburătoare concerte vocal-instrumetale, în care se continuă sublima tradiţie enesciană. De fapt, acolo s-a creat „eufonia tinerei muzici româneşti...
Doru Popovici. – În: Corespondenţe spirituale / Canalul Radio România Cultural. – 17.12.1999
„Impresia pe care o produce audiţia Concertului pentru flaut şi orchestră Modalis II de Sorin Lerescu este cea de sărbătoare a culorii; sunt valorificate aici din plin resursele tehnice şi expresive ale flautului, al cărui traseu melodic se împleteşte măiestrit cu evoluţia discursului orchestral. Concertul l-a avut ca solist pe reputatul flautist Virgil Frâncu, cel care l-a prezentat (acum doisprezece ani) în primă audiţie absolută, la Bucureşti.”
Sorina Bobeică. – În: Actualitatea muzicală / revistă editată de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, 1999. – nr.232
„(...) Finalul reprezintă, de fapt, expresia unui astfel de tip de acumulare a tensiunilor dramatice, transpusă sonor într-un amplu crescendo orchestral. Simfonia a III-a conturează, în plan semantic, o viziune aparte asupra meandrelor existenţei noastre în universul dramatic al lumii de azi. Comentariul acesta vădeşte profunzimea de gândire a unui compozitor obişnuit să scruteze adânc creaţia sa şi a altora: Sorin Lerescu este doctor în muzicologie, a publicat analize şi cronici muzicale şi a fost invitat – în ţară şi peste hotare – să-şi exprime opiniile în emisiunile de radio şi de televiziune.”
Luminiţa Vartolomei. – În: Caietul-program la Concertul Orchestrei de Cameră Radio. – 19.01.2000
A fost odată (sperăm că nu „ca niciodată”) un Festival... Şi nu oricare, ci tocmai „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”. Cu un directorat dorit, fireşte, dar şi solicitant, precum orice eveniment de asemenea anvergură. Şi iată-l pe Sorin Lerescu în fruntea acestei „întreprinderi” la cea de a 14-a ediţie a sa, luptându-se cu „greul” problemelor financiare (în primul rând), dar şi administrative şi organizatorice la toate nivelurile, luptă din care Făt-Frumos a reuşit să iasă învingător, în ciuda inerentelor disfuncţii de ultimă oră. Lupta cu Zmeul Inerţiei a fost câştigată, sălile de concerte mai pline ca oricând, mass-media contribuind la reflectarea momentelor de vârf ale festivalului; un festival care a dorit să reunească personalităţi din toate domeniile vieţii artistice, programând concerte, spectacole multimedia, profiluri de autori ale unora dintre cei mai interesanţi reprezentanţi ai şcolii româneşti de compoziţie din ţară şi din diaspora (o idee unicat, până acum, care a adus pe scenă, prin intermediul unor prezentări atractive, dubletul compozitor-muzicolog, eterna simbioză a lumii culturale contemporane). Li s-au adăugat matinalele workshop-uri „de fiecare zi”, de la Universitatea de Muzică, adevărate enciclopedii vii, destinate nu numai studenţilor, şi, iarăşi în premieră, prezenţa unor constructori de instalaţii instrumentale inedite (precum Hans van Koolwijk şi „sculpturile” sale sonore), ca şi deschiderea către fenomenul improvizatoric implicat din ce în ce mai mult în afirmarea noilor direcţii artistice contemporane. Făt-Frumos a dorit (în cele treizeci de concerte şi şapte portrete componistice) să se depăşească pe sine însuşi. Şi a demonstrat că se poate. În SIMN 2004! Ş-am încălecat pe-o şa şi am spus povestea...
Loredana Baltazar – În: MUZICA nr. 3/2004, Quo vadis Festival?, pag.158