MUZICIENI ROMÂNI CONTEMPORANI
Elena Maria ȘORBAN

CONTACT:
emsorban @ yahoo.fr



Copyright: cIMeC
Data ultimei actualizări:
25 iulie 2014

Elena Maria ȘORBAN

– muzicolog –

Născută în anul 1960, la Cluj.

BIOGRAFIA ARTISTICĂ

Studii:
– Liceul de Muzică, Cluj, pian, 1967-1979, bacalaureat;
– Conservatorul de Muzică „Gh. Dima” Cluj-Napoca, 1979-1983, Muzicologie;
– Institutul de Pedagogie Muzicală „Kodály” (Ungaria) – cursuri (1982, 1984);
– Institutul de Muzicologie Budapesta (1990), bursieră a Institutului „Kodály”, specializarea Muzică gregoriană;
– Institutul de Muzicologie al Universității Erlangen-Nürnberg – bursă DAAD (1992/1993), specializarea Paleografie gregoriană;
– doctorat în muzicologie – teza „Muzica gregoriană în Transilvania medievală”, Academia de Muzică „Gh. Dima” Cluj-Napoca (2001);
– clavecin, la Conservatorul din Madeira (Portugalia, 2005-2007);
– studii postdoctorale la Univeristatea Națională de Muzică, București (2011-2012);
– formare în programul de organizatori de practică profesională Blended Learning al Universității din București (2011-2012);
– bursă de cercetare „Erasmus”, la Institutul de Muzicologie al Universității din Würzburg (2012).

Experiența profesională:
profesoară de muzică în învățământul mediu (Școala Generală Nr.1, Gherla, 1983-1986); cor de copii;
– profesoară în învățământul artistic de amatori (Școala Populară de Artă Cluj-Napoca, 1986-1990); grup coral cameral;

– cadru didactic în învățământul superior de specialitate (din 1990 în prezent):
▪ Academia de Muzică „G. Dima”, disciplinele Istoria muzicii, Paleografie gregoriană, Citire de partituri;
▪ cadru didactic asociat la Universitatea „Babeș-Bolyai”, Secția Pedagogie muzicală, disciplinele Metodica cercetării științifice, Conținutul teologic și muzical al cantatelor de J. S. Bach;

– secretar muzical (Filarmonica de Stat „Transilvania”, 1993-1995);

– publicist muzical – circa 400 de cronici muzicale, în:
▪ revistele Actualitatea muzicală, Intermezzo, Muzica, Steaua, Teatrul azi, Tribuna ș.a.,
▪ online:cronici.cimec.ro ; http://no14plusminus.ro/ ;
▪ emisiuni radio;

– simpozioane științifice internaționale (selectiv):
▪ Academia de Muzică „G. Dima” Cluj-Napoca
▪ Gesellschaft der Musikforschung, la Freiburg
Internationale Arbeitsgemeinschaft “Musikgeschichte in Osteuropa”, la Chemnitz
„Carl von Ossietzky” Universität Oldenburg
▪ Facultatea de Muzică Timișoara
▪ Institutul Teologic Protestant de Grad Universitar, Cluj-Napoca
▪ Centrul Cultural Bucovina, Suceava;

– conferințe academice, publice și ateliere muzicale:
▪ în țară: Cluj-Napoca, Iași, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureș, Timișoara,
▪ în străinătate, Portugalia: Madeira; Lisabona: Universidade Nova; Budapesta: Institutul de Muzicologie;

participare la proiectul Musica Migrans al Universității din Leipzig, 2011;
– traducător autorizat, pentru Literatură și arte, de Ministerul Culturii (traduceri publicate din maghiară, engleză, portugheză – muzicologie, poezie);
– traducătoare la Festivalul de Muzică Veche și Universitatea de Vară Miercurea Ciuc (din 2009 până în prezent);
– redactor și/sau referent al publicațiilor Intermezzo, Lucrări de muzicologie (Cluj-Napoca), al Simpozionului Internațional „George Enescu”; București;
– fondatoare și conducătoare a ansamblului de muzică medievală Fratres Serviani (din 2001; concerte la Cluj, Brașov, Timișoara, Oradea, Petroșani, Portugalia – Madeira);
– membră a Ansamblului Schola Gregoriana Monostorinensis (din 2008),
– fondatoare și conducătoare a ansamblului studențesc Paleographia cantandi (din 2009, concerte la Cluj-Napoca).

Limbi străine:
engleză (avansat); franceză (avansat); germană (avansat); latină (intermediar); maghiară (expert); portugheză (intermediar); rusă (elementar).

Domenii de interes:
istoria muzicii europene și românești, muzica medievală transilvană, creația muzicală contemporană, pedagogia muzicii, relații text-muzică, jurnalism muzical.

Afilieri profesionale:
– Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România;
Internationale Arbeitsgemeinschaft “Musikgeschichte in Osteuropa”, Leipzig;
– Societatea Română Mozart;
– Fundația „Sigismund Toduță”;
Centro de Estudos da Socioogia e Estética Musical, CESEM Lisabona. sus

PUBLICAȚII (selecție)

ISTORIA MUZICII ȘI STILISTICĂ MUZICALĂ
Procedee componistice în liedurile și madrigalurile de Heinrich Schütz. In: Studii de muzicologie, Vol. XX, București, 1987, p.171-190
Creația pianistică a lui Ciprian Porumbescu – integrare îm epocă: aspecte de gen și formă. In: Ciprian Porumbescu necunoscut, vol. 2, Suceava, 2012, p. 66-73
Noi și istoria muzicii: permanențe creative, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2013, 191 pagini
Muzica clasică și romantică, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014, 168 pagini
Muzica nouă, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014, 168 pagini
Muzica veche. O istorie concentrată, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014, 164 pagini
Codes for Perceiving Enescu’s Music for the Use of Young Audience. Applications upon the String Octet, Op.7. In Simpozionul Internațional George Enescu, Editura Muzicală, București, 2013
• ...Eleison! – some reflections about Mozart’s Kyrie compositions, International Symposium Ars Sacra, Emanuel University, Oradea, în curs de publicare

MUZICĂ MEDIEVALĂ
Vigiliale MDVII, studiu introductiv, transcriere, ediția manuscrisului, în seria Izvoare ale muzicii românești, București, 1986
La musique grégorienne de Roumanie. Les manuscrits. Le genre d’hymne. In: Musica Antiqua Europae Orientalis, Vol. VI, nº 4, Bydgoszcz, 1988.
Liturgikus énekek Kapisztrán Szent János tiszteletére. Batthyaneum,
Ms. I. 3.
[Cântece liturgice în cinstea Sfântului Ioan de Capistrano. Batthyaneum, Ms. I.3.]. In: Zenetudományi Irások, Bukarest-Budapest, 1999, p. 52-57
Muzica gregoriană în Transilvania medievală, la:
http://www.hhrf.org/schola/dok_tar/romana/tort/sorbanmain.html
Muzică și paleografie gregoriană, Editura MediaMusica, Cluj-Napoca, 2007
Transylvanian Medieval Plainchant Poetry. Some Aspects, Internationale Arbeitsgemeinschaft fuer Hymnologie, In: Franz Karl Praßl, Piotr Tarlinski (Hg.), The Future of the Hymnbook. Zukunft des Gesangbuchs. IAH-Bulletin 40 (2012), Kongressbericht der 26. IAH-Studientagung in Timisoara vom 24.-29. Juli 2011, Graz, Opole 2013, pag. 421-431
Monodia liturgică medievală de tradiție apuseană, în surse manuscrise românești – în Studii de sinteză. 2011-2012, p. 380-408, Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2013

MUZICĂ CONTEMPORANĂ
Simfonia I de Vasile Herman. In: Muzica, nr.8, București, 1985, p. 9-13
Valentin Timaru. Oratoriul „Pe urmele Mioriței”. In: Muzica, nr. 2, București, 1997, p. 10-14
Zum Sprechgesang in der rumänischen Oper des XX. Jahrhunderts. In: Musik als Text. ...Kongress der Gesellschaft für Musikforschung Freiburg im Breisgau 1993, Kassel 1999, vol.2, p. 498-502
Siebenbürgische Tradition im Schaffen des siebenbürgischen zeitgenössischen Komponisten Hans Peter Türk. In: Musikkultur und ethnische Vielfalt im Süd-Ost Europa des XIX. und XX. Jahrhunderts. München,2007, p.145-156 sus
Hobby

Creație poetică, din care compozitorul Șerban Marcu a preluat versuri în baletul Orfeuridice (2011 – premiul UCMR) și în Cântecele Șeherezadei (2013).sus