MUZICIENI ROMÂNI CONTEMPORANI
Dan DEDIU


Copyright: cIMeC
Data ultimei actualizări:
16 iunie 2003

Dan DEDIU

– compozitor –

BIOGRAFIA ARTISTICĂ

Studii:
Liceul de Muzică „George Enescu” din Bucureşti, clasa pian cu Constantin Niţu (1981-1985).
Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu", Bucureşti, secţia compoziţie cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu (1985-1989). Licenţă în compoziţie cu Diplomă de merit.
Studii post-universitare la „Hochschule für Musik und darstellende Kunst", Viena (Austria) – compoziţie cu Francis Burt, în urma burselor „Gottfried-von-Herder” şi „Alban Berg” acordate de către fundaţiile FVS Hamburg şi respectiv Alban Berg (1990-1991).
Studii de filosofie la Universitatea din Viena (1991).
Doctorat în muzicologie la Academia de Muzică din Bucureşti, teza cu subiectul „Fenomenologia actului componistic. Arhetip, arhetrop şi ornament în creaţia muzicală", îndrumător ştiinţific prof.dr. Victor Giuleanu (1992-1995).
Fellow al New Europe College, Institut de Studii Avansate, rector prof.dr. Andrei Pleşu, Bucureşti (1997-1998).
Bursier la Berlin al Fundaţiei Culturale Zuger Kulturstiftung Landis & Gyr, Zug (Elveţia) în 2002.

Experienţă:

Cadru universitar la Academia de Muzică din Bucureşti, catedra de compoziţie – disciplinele compoziţie şi forme muzicale (asistent din 1991, lector din 1995, apoi conferenţiar din 1999, Şef de catedră din 2000).
Conferinţe (Visiting Professor) la Queen's University of Belfast, Irlanda de Nord: 1994.
Stagiul în informatică muzicală la IRCAM, cu Tristan Murail şi Philippe Manoury, Paris: iunie-iulie 1994.
Membru al Grupului de cercetare cu tema Studii de lingvistică şi stilistică muzicală asistată de calculator, coordonat de prof.univ. Dinu Ciocan, la Academia de Muzică din Bucureşti: 1993-1995.
Director artistic al Festivalului Internaţional de Muzică Contemporană „Săptămâna Muzicii Noi”, Bucureşti: 23-30 mai 1999, şi respectiv 2001.
Conferinţa despre propria creaţie şi despre muzica românească – împreună cu Doina Rotaru şi Nicolae Brînduş – la Taipei University (Taiwan): 2000.
Conferinţe despre muzica contemporană şi despre propria creaţie la Centrul Cultural Român din Berlin şi la Hochschule für Musik und Theater din Hamburg în 2001 şi 2002.
Director artistic al Ansamblului de Muzica Nouă „Profil” (6-15 instrumentişti).

Membru în:

Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) din 1990; membru în biroul de muzică de cameră şi simfonică al UCMR din 1994.
Secţiunea Naţională a Societăţii Internaţionale de Muzică Contemporană (SIMC) din 1992; din iunie 2003 membru în Comitetul Executiv al SNR-SIMC.
Societatea Română Mozart, Cluj-Napoca din 1992.
SACEM, Paris din 1993.
Juriul Concursului de Compoziţie Paul Constantinescu, Bucureşti: 2000, 2001, 2002.
Juriul Concursului de Compoziţie „Alexandru Zirra”, Iaşi: 2001, 2002.
Juriul Concursului de Interpretare a Lied-ului Românesc, Braşov: 2003.

A publicat la:

Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din Bucureşti.
Lucian Badian Editions, Ottawa (Canada).
PEER Musikverlag, Hamburg-New York.

Premii:

Premiul I, Concursul Naţional de Compoziţie „Gh. Dima", Cluj-Napoca: 1986, 1988.
Premiul I, Concursul Internaţional de Compoziţie, pentru Voci de corn dintr-un requiem necunoscut op.19, Budapesta-Barcs (Ungaria): 1990.
Premiul I şi Marele Premiu „George Enescu", Concursul Internaţional de Compoziţie „George Enescu” pentru Simfonia I – Lumini tainice op.24, Bucureşti: 1991.
Premiul al II-lea, Concursul Internaţional de Compoziţie, pentru 3/2 op.28, Ludwigshafen am Rhein (Germania): 1991.
Premiul al III-lea, Concursul Internaţional de Compoziţie „Mozart 1991” pentru Motto-Studien op.23, Viena (Austria): 1991.
Premiul al III-lea, Concursul Internaţional de Compoziţie „Carl Maria von Weber” pentru Cvartetul de coarde nr.3 op.22, Dresda (Germania): 1991.
Premiul pentru muzică „George Enescu” al Academiei Române pentru Cvartetul de coarde nr.3 op.22, Bucureşti: 1991.
Premiul pentru muzică de cameră al UCMR pentru Voci de corn dintr-un Requiem necunoscut op.19, Bucureşti: 1992.
Selecţie pentru ISCM World Music Days, Varşovia (Polonia): 1992.
Nominalizat de către centrul biografic „Who's Who” ca „Man of the Year”: 1992/1993.
Premiul pentru muzică corală al UCMR, Concursul Naţional de Muzică Corală: 1993.
Selecţie pentru Composers' Forum, Tokio (Japonia): 1993.
Premiul pentru muzică simfonică al UCMR pentru Hyperkardia op.39, Bucureşti: 1995.
Premiul pentru operă al UCMR pentru Postficţiunea op.50, Bucureşti: 1998.
Portret componistic la Festivalul „Musik Hörwelten”, Hamburg: 1998.
Medalion componistic la Festivalul „Wien Modern '99”, Viena: 1998.
Premiul pentru muzicologie al UCMR pentru volumul Dan Constantinescu – esenţe componistice (împreună cu Valentina Sandu-Dediu), Bucureşti: 1998.
Premiul pentru lucrare corală amplă al UCMR pentru Stabat Mater, Bucureşti: 1999.
Premiul pentru lucrare didactică al UCMR pentru Introduceri şi Cântecele ariciului op.72 pentru pian, Bucureşti: 2000.
Premiul Agenţiei Române pentru Dezvoltare (ARD) pentru lucrarea de orchestră Frenesia op.84 cu ocazia EXPO 2000 Hanovra, Bucureşti: 2000.
Premiul I, Galliard Ensemble International Competition pentru cvintetul de suflători Aurorae op.82, Londra: 2000.
Premiul I, Orchestre de Flutes Francaises, I-er Concours de Composition pentru Spaima op.87 Paris: 2000.
Premiul UCMR pentru muzică de cameră pentru Latebrae op.79 (trio), Bucureşti: 2001.
Premiul Prometheus „Opera Prima” acordat de Fundaţia „Anonimul”, Bucureşti: 2002.
Premiul de operă „Neuköllner Opernpreis” pentru opera Münchhausen – Herr der Lügen (libret de Holger Siemann), Berlin: 2002. sus

COMPOZIŢII

Cinci piese pentru pian (1985)
P.a.: martie 1986: Bucureşti, Academia de Muzică (solist Dan Dediu)
„Arii latine” pentru voce şi pian (1986)
P.a.:
1986: Christian Alexandru Petrescu (voce) şi Dan Dediu (pian)
* Premiul I la Concursul „G. Dima", Cluj: 1986.
„Litanie pentru un fluture” pentru voce, recitator şi pian – versuri de Vasile Voiculescu (1986)
Sonata
pentru două piane (1986)
P.a.: mai 1987: interpreţi Racz Aladar şi Dan Dediu
Cvartet de coarde nr.1
(1987)
P.a.: mai 1987: interpreţi Sergiu Năstasă, Valentin Năstasă, Theodor Coman, Ovidiu Marinescu
* Premiul I la Concursul „G. Dima", Cluj: 1988.
Trei sonate pentru pian : nr.1 (1987), nr.2 (1987), nr.3 (1988)
P.a.: interpret Dan Dediu
Sonata
pentru vioară solo (1987)
P.a.: 1987: interpretă Anca Raţiu
„Nocturnis larvis”
– Concertino pentru pian şi orchestră (1988)
Cvartet de coarde nr.2
(1988-1989)
„Vaier”
pentru vioară, violă şi flaut (1987)
P.a.: iunie 1987: Bucureşti, Radiodifuziunea Română (interpreţi Florin Tudor, Valentin Năstasă şi Constantin Bordei)
„Sfera nestării” pentru două piane (1989)
P.a.: interpreţi Valentina Sandu şi Dan Dediu
„Sphinxes pour une Symphonie”
pentru voce şi pian (1989)
P.a.: interpreţi Christian Alexandru Petrescu (voce) şi Dan Dediu (pian)
Înregistrare:
Bucureşti: UCMR-ADA, 1998, CD – DDCD-1001 produs de Radiodifuziunea Română
„Grai valah” – Trei Madrigale pentru cor mixt (sau patru solişti), versuri de V. Voiculescu (1989)
„Trupuri de stihii” pentru voce şi cvartet de coarde, versuri de Maria Banuş (1989)
„Sfera nestării” – Simfonie concertantă pentru voce, violoncel şi orchestră (1989-1990)
„Nălucă”
pentru vioară solo (1989)
P.a.:
1990: solistă Anca Raţiu
„Ornements”
– Simfonie pentru orchestră de coarde (1989 – 1990)
P.a.:
mai 1991: Bucureşti, „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Orchestra „Concerto” (dirijor Dorel Pascu)
Inregistrare
: disc Electrecord ST-CS 0267
„Vertiges de la Lontaneité”
pentru octet de suflători (1990/1995)
P.a.: 5 noi. 1995: Constanţa, Formaţia de Suflători a Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti (dirijor Aurelian-Octav Popa)
Instrumente: 2 ob., 2 cl., 2 fg., 2 cor.
„Hörner-Stimmen aus einem unbekannten Requiem”
pentru patru corni în Fa (1990)
* Premiul I la Concursul Internaţional de Compoziţie, Budapesta-Barcs: 1991.
* Selectată pentru ISCM World Music Days, Varşovia: 1992.
* Imprimare cu „Alexander-Horn-Quartett”, Budapesta.
* Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România pentru muzică de cameră pe anul 1992.
„Das Gespenst der Ornamente”
pentru marimbafon solo (1990)
„Caricatures granulaires”
pentru flaut, saxofon, vioară şi violoncel (1990)
Cvartet de coarde nr.3
(1990)
Înregistrare:
Bucureşti: UCMR-ADA, 1998, CD DDCD-1001, Radiodifuziunea Română (formaţia „Pro Contemporania”)
* Premiul III la Concursul Internaţional de Compoziţie de la Dresda (Germania).
* Înregistrări cu „Antares Quartett” – Viena şi „Kokor-Quartett” – Dresda.
„K.V.627” – Motto-Studien für Orchester
(1990)
P. a.: 1993: Viena, Festivalul WIEN MODERN '93, Orchestra „Budapester Symphoniker” (dirijor Andras Ligeti)
Alte audiţii:
5 februarie 1994: Bucureşti, Filarmonica George Enescu (dirijor Horia Andreescu); Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii (dirijor Ludovic Bacs)
* Premiul III la Concursul Internaţional de Compoziţie de la Viena.
Simfonia I – „Lumieres secretes”
pentru orchestră (1991)
P. a.:
mai 1992: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, orchestra Academiei de Muzică din Bucureşti (dirijor Dorel Pascu)
* Premiul „George Enescu” la Concursul Internaţional de Compoziţie, Bucureşti.
„Kärntner-Straße, Wien”
pentru soprană, synthesizer şi 13 instrumentişti (1991)
„Evanescence”
pentru două piane (1991)
Simfonia a II-a – „Embargo”
pentru alto şi orchestră mare (1991-1992)
P. a.:
26-28 mai 1995: Constanţa şi Bucureşti, Orchestra Simfonică din Constanţa (dirijor Aurelian-Octav Popa, solistă Christina Ascher din Germania)
„3/2”
pentru 2 viori (1991)
* Premiul II la Concursul Internaţional de Compoziţie de la Ludwigshafen am Rhein (Germania): 1992.
„Nostradamusiques”
pentru clarinet şi bandă (1992)
P. a.:
1992: Chişinău, Festivalul de Muzică Contemporană (solist Emil Vișenescu)
* Revăzută în 1994 pentru recitalul lui Aurelian-Octav Popa (din 5.06.1994).
* Cântată în „Wagmer-Höst”, Tönsberg (Norvegia) la 21 octombrie 1995 (de către clarinetistul Roger Vigulf) şi la Festivalul de la Katowice (Polonia) în 18 octombrie 1995 (de către clarinetista Patricia Kostek din Canada).
„Blasons”
pentru trio de coarde (1992)
P. a.:
11 noiembrie 1992: Viena, Festivalul WIEN MODERN '92, Arcuş Ensemble
* Comanda Fundaţiei „Alban Berg” din Viena.
„Griffon”
pentru violă şi pian (1992)
P. a.:
soliste Sanda Crăciun şi Valentina Sandu-Dediu
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 1998, CD DDCD-1001, produs de Radiodifuziunea Română
„Griffon”
pentru vioară şi pian (1992)
P. a.: 5 martie 1999: Boston (solişti Irina Mureşanu şi David Deveau)
* Cronică în „Boston Globe”.
„Narcotic spaces”
pentru 15 instrumente (1992)
P. a.:
1994: Viena şi Bucureşti, Festivalul WIEN MODERN '92 şi Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”
* Comanda Ansamblului „20.Jahrhundert” (dirijor dr. Peter Burwik).
„Tabula Angelorum”
pentru orchestră mare (1993)
„Puck
pentru pian (1993)
„Arachné”
pentru clarinet, procesor de sunet şi computer (1992)
„Mikrobenmusik”
pentru clarinet, violă si pian (1993)
Publicat: Hamburg-New York: PEER-Verlag, 1998
* Iniţial gândită ca muzică de balet pentru compania „Contemp” condusă de Adina Cezar.
* Interpretată în concerte la Frankfurt/Main, Mainz, Cairo de către trio-ul „Aperto” (Dan Avramovici, Ladislau Csendes, Dolores Chelariu), apoi la Viena (24 noiembrie 1998), cu formatia New Art.
Coruri
(lucrări didactice)
* Două dintre ele finaliste la Concursul Naţional de Creaţie Corală, 1993: „Inscripţie crăpată” şi „Cine e morarul?” (aceasta din urmă obţinând Premiul Uniunii Compozitorilor).
„Glastonperlenspiel”
pentru clarinet, saxofoane, percuţie, pian şi bandă (1993)
P.a.:
19.05.1994: Timişoara, Trio-ul „Contraste”
* Dedicată trio-ului „Contraste” din Timişoara.
„HYPERKARDIA”
pentru orchestră de cameră (1993)
P. a.: 9.11.1998: Viena, Ansamblul Kontrapunkte (dirijor Peter Keuschnig)
* Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România pentru muzică simfonică pe anul 1995.
* Înregistrare cu Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii (dirijor Ludovic Bacs) pe 2.11.1994.
* Folosită ca muzică de balet pentru Compania „Contemp”. Concerte în Statele Unite la New York, New Jersey.
PaksakAGLIA
pentru violoncel solo (1993)
Passacaglia cathoptrica
pentru orgă (1993)
The Agony of the Unicorn
pentru vioară şi pian (1994)
P. a.: iulie 1994: interpreţi Irina Mureşanu şi Valentina Sandu-Dediu
Alte audiţii: 10.01.1995, aceeaşi interpreţi; aprilie 1995, Formaţia Sciolto din Frankfurt/Main)
Concert no.1
pentru pian şi orchestră (1994/1998)
Parerga agonica
pentru mezzosoprană şi saxofoane (1994)
Parerga agonica
pentru mezzosoprană si clarinet (1994/1995)
5 Bagatelle
pentru 7 viori şi pian (1994)
* Scrisă la rugămintea lui Laurenţiu Dincă din Berlin.
* Interpretată la Berlin, Tokio, Osaka, aprilie-mai 1995.
LUNA
pentru celesta (1994)
Sepia Girl
for clarinet in B & viola (1994)
P. a.: iunie 1995: Bucureşti, interpreţi Sanda Crăciun şi Aurelian-Octav Popa
Înregistrare:
München: Intersound Gmbh, 1997, CD Pro Viva LC 6542
Prelude a l'apres-midi d'un (grif)faune
, MikrOper für Bratsche solo (1994) – micro-operă pentru violă solo
Înregistrare: Leipziger Rundfunk (interpret Sanda Crăciun)
* Alte interpretări: 24.10.1995, Marius Ungureanu, Elveţia.
Gotische Melancholien
, Passion-KonzertOper für Bratsche & 11 Streicher (1994-1995)
P. a.: 22.11.1995, interpreţi Marius Ungureanu (violă) şi Orchestra „Concerto” (dirijor Dorel Pascu)
Post-ficţiunea
– dramma giocoso – operă de cameră în două acte pe un libret propriu pentru 5 solişti, 13 instrumente şi bandă magnetică
P.a. :
26.05.1996: Bucureşti, Opera Naţională (dirijor Răzvan Cernat, regia Cristina Cotescu; solişti: Stanca Bogdan, Oana Andra, George Marin, Christian Alexandru Petrescu, Ştefan Popov)
* Premiul pentru operă al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România pe anul 1998.
* difuzată la TVR2.
* Există un reportaj despre „Post-ficţiunea” realizat de Andrei Măgălie şi Luminița Constantinescu.
Cartoon-Variations on a Theme by Mozart
pentru oboi, clarinet, saxofoane, ocarină alto, ocarină octobas şi percuţie (1995)
P.a.:
New-York, interpreţi Emil Sein şi Romeo Rîmbu
Cartoon-Variations on a Theme by Mozart
pentru clarinet, saxofoane, ocarine, pian şi percuţie
P.a.: octombrie 1995: Hong-Kong, Ansamblul „Trio Contraste”
Stabat Mater
pentru cor a cappella (1995)
P.a. (în părţi): 6.06.1998: Hamburg, Neue Moskauer Chor; 25.11.1998: Viena, Wiener Singverein
Don Giovanni/Juan
– SonatOperă pentru vioară şi pian (1995)
P.a.:
august 1995, interpreţi Irina Mureşanu (vioară) şi Valentina Sandu-Dediu (pian)
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 1998, CD DDCD-1001 produs de Radiodifuziunea Română
Till Eulenspiegel, ein kondersiertes Vaudeville
pentru clarinet piccolo (în mi bemol) şi percuţie (1995)
P.a.: 5.06.1998: Hamburg, cu Petra Hahn şi Nils Grammerstorf (Portret componistic)
* Comanda clarinetistului norvegian Roger Vigulf.
Senza accompagnamento
pentru voce solo (şi orchestră virtuală) (1995).
Recitativ şi arie
, versuri de Giuseppe Ungaretti
P.a.: 10.12.1997: Frankfurt/Main
* Dedicată sopranei Christina Ascher (Germania).
* Cronică excelentă în Frankfurter Allgemeine Zeitung: „Exzentrische Oper ohne Instrumente”
Pavana per Don Quijote
pentru viola d'amore şi pian (1996)
P.a.: 18.02.1996: Darmstadt, interpreţi Ladislau Csendes şi Dolores Chelariu
Notturnissime
pentru flaut şi clavecin (1996)
P.a.: mai 1998: Olomouc (Cehia), interpreţi Dolores & Daniel Kessner
Alte audiţii: 1998: Constanţa
Variations stylistiques et syntaxiques
pentru soprană şi pian, versuri de Tristan Tzara (1996)
Înregistrare: Moineşti: 1998, CD „La clé de l'horizon – musiques pour Tristan Tzara” produs de Asociaţia Culturală Tristan Tzara
Wolfiana
– 6 Lieduri pentru soprană şi pian, versuri de Şerban Codrin (1996)
P.a.:
5.05.1996: Slobozia, interpreţi Bianca şi Remus Manoleanu
Alte audiţii: 3.06.1996: Bucureşti, Sala mică a Palatului; iulie 1996: Constanţa
Sonata a IV-a
pentru pian (1996)
P.a.:
21.11.1997: Bucureşti, New Europe College
Alte audiţii: 2.12.1996: Bucureşti, Sala „Auditorium”, portret componistic (interpret Dan Dediu)
Simfonia a III-a, „Capriccioso”
(1996)
P.a.: 14.06.1997: Bucureşti, Filarmonica „George Enescu” (dirijor Aurelian-Octav Popa)
Alte audiţii:
14.10.1998: Bucureşti, Orchestra de Cameră Radio (dirijor Horia Andreescu)
Lux aeterna – Concert pentru mezzosoprană si cor mixt a cappella
(1996)
P.a.:
6.06.21998: Hamburg, Neue Moskauer Chor (în parte)
Sonatina surrealissima
pentru clarinet solo (1997)
P.a.:
23.02.1998, concert (interpret Emil Vișenescu)
Publicat:
Bucureşti: Editura Muzicală, 1997
Levantiques –
12 Piéces pour piano (I-er Livre) (1997)
P.a.: 2.12.1997: Bucureşti, Sala „Auditorium”, portret componistic (interpret Dan Dediu)
Gothic Concerto
pentru 7 instrumentisti (1997)
P.a.
(parţială) 12.01.1998, Formaţia „Archaeus” (dirijor Liviu Dănceanu)
Alte audiţii: München, Cagliari, Sevilla
* Comanda Ansamblului „Archaeus”.
Rafale
pentru pian (1997)
P.a.: 1998: Bucureşti, Sala „Auditorium", interpret Dan Dediu
Simfonia a IV-a
pentru vioară obligată şi orchestră (I.Canzona labirintica II.Choralvorspiel III.Idylle IV.Notturna gotica V.Große Fuge) (1997-1999)
Chansons gotiques
pentru saxofoane si orgă (1997-1998)
* Comandă: Emil Sein.
Chansons gotiques
pentru saxofoane şi orgă
Concert pentru saxofon si orchestra mare
(1997-2000)
P. a.: 26.05.2000: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Studioul „Mihail Jora” al Radiodifuziunii Române şi Opera Naţională Română (solist Daniel Kientzy, dirijor Corneliu Dumbrăveanu)
DE CAELO pentru 6 clarinete (1998)
P.a.:
4.03.1998: Bucureşti, Sala Radio (dirijor Aurelian Octav Popa, interpreţi Dan Avramovici, Emil Vișenescu, Iulian Rusu, Nadia Hamoudi etc).
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 1998, CD DDCD-1001 (produs de Radiodifuziunea Română)
Concerto per quattro
pentru clarinet, violă şi pian la patru mâini (1999)
P.a.: 8.06.1999: Bucureşti, Sala Auditorium
* Comandă: Sanda Crăciun şi Aurelian Octav Popa.
Choralvorspiele des Schreiseins
pentru vioară şi orgă (1998)
P.a.: 18.06.1998, Bucureşti, Ateneul Român
* Comandă: Dolores Chelariu, Ladislau Csendes.
Introduceri şi Cântecele ariciului
. 7 Bagatelle pentru pian (1998-1999)
P.a.: 8.06.1999, interpret Valentina Sandu-Dediu
Publicat: Bucureşti, Editura Muzicală, 2000
Lumineszenz des Schreiseins. Stummes Lieder-Theater für ein unvollständiges Streichquartett
pentru vioară şi violă (1998)
P.a.: 18.06.1998: Tübingen, DRUM
* Comandă: DRUM, Zürich.
Hörreste, sehreste –
Trei lieduri versuri de Paul Celan, pentru alto, bas si pian (1998)
P.a.:
10.07.1998, Wissenschaftskolleg zu Berlin (Weyma Lübbe, Murat Cizakca, Klaus Flashar)
Lichtung des Schreiseins
- Concertul nr.2 pentru violă, urlător şi orchestră de coarde (1998)
P.a.: 24.11.1998: Zürich, Zumiker Musiker (dirijor Paul Taylor)
* Comandă: Marius Ungureanu.
Idile şi Guerrille
pentru pian la patru mâini (1998)
P.a.: 3.03.1999: Bucureşti, Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii Române (interpreţi Valentina Sandu-Dediu, Dan Dediu)
Idylle, Choral und Guerrille
pentru 7 instrumente (1998)
P.a.: Chisinău, 11 octombrie 1998-11-03, dirijor Sorin Lerescu
* Comanda Grupului „Traiect”.
Lacrimae
(in memoriam Anatol Vieru) pentru saxofon, pian şi percuţie (1998)
* Comandă: trio „Contraste”.
Latebrae
(I. Massacro, II. Lied ohne Worte, III. Totentänzchen) pentru vioară, violă şi pian (1999)
P.a.: 7.03.1999: Frauenfeld (Elveţia); 8.03.1999: Freiburg (Germania)
* Comandă: Marius Ungureanu, Karel Boeschoten şi Aziz Kortel.
* Premiul UCMR pe anul 2001.
Harmonisches Labyrinth und Fuge
pentru cor a cappella (1999)
P.a.: 13.07.1999: Hamburg, Grosse Saal Hotel Atlantic-Kempinsky, Monteverdi Chor (dirijor Gottfried Stier)
* Comandă: Alfred-Toepfer Stiftung (Hamburg).
Concert pentru pian si percuție
(1999).
P.a.: 4.10.1999: Bacău, World Music Days, Ansamblul „Game” (dirijor Alexandru Matei, solist Dan Dediu)
* Comandă: Game.
Aurorae pentru cvintet de suflători (1999).
P.a.:: 4.10.1999: Zürich, Tonhalle Kleiner Saal, Zürcher Bläserquintett
* Comandă: Zürcher Bläserquintett.
Schmerzenbohnen. Trauermusik für Ernst A. Ekker
pentru mezzosoprană, flaut, vioară, cello, percuţie şi pian – versuri de Marin Sorescu (1999)
P.a.: 11.04.2000: Ravensburg
* Comandă: Christina Ascher şi Janus Ensemble, Karlsruhe.
Frenesia
pentru orchestră (2000)
P.a.:
9.09.2000: Hanovra, Filarmonica „George Enescu” (dirijor Cristian Mandeal)
Înregistrare: Bucureşti: 2000, Editura Muzicală, CD 1002
* Premiul ARD EXPO 2000, Hanovra.
Forms of Farewell. Four Pieces on Wallace Stevens
pentru clarinet şi pian (2000)
P.a.:
29.03.2000: Berlin, interpreţi Ray Jackendoff şi Valentina Sandu-Dediu
Înregistrare:
Bucureşti: Editura Muzicală, 2002, CD 018
Frottola
pentru flaut cu Elegie pentru corn la orizont (2000)
P.a.: iulie 2000: Bucureşti, Muzeul Literaturii Române, interpreţi Cynthia Whitman şi Aurelian Martin
Spaima
pentru orchestră de flaute (2000)
P.a.: 4.11.2000: Paris, Orchestre Francaise de Flutes & Pierre Alain Biget
Alte audiţii:
26.01.2001, 6.03.2003
* Premiul I la „I-er Concours Orchestre de Flutes Francaise”, noiembrie 2000.
One Minute Guerrilla
pentru 3 trompete şi 3 tromboni (2000)
Trio
pentru flaut, violă şi harpă (2000)
P.a.: 9.12.2001: Luxembourg, interpreţi M. Ungureanu, M. Ziegler, X. Schindler
Fulgor
pentru pian la patru mâini (2000)
P.a.:
3.03.2001, VSD si DD, Seelscheidt
Pastorale cynique
pentru flaut şi pian la mâna stângă (2001)
P.a.:
4.03.2001: Andrea Kollé şi DD, Seescheidt
* Versiune pentru pian la 2 mâini stângi (p.a.: 25.02.2002, Hamburg, HfM, VSD + DD).
Falduri
pentru vioară şi violoncel (2001)
Charon pentru corn solo
(2001)
Tanzt die Orange
pentru voce şi violă, versuri de R. M. Rilke (2001)
P.a.: 2001: Zürich, interpreţi Marius şi Irina Ungureanu
Cantata I
pentru soprană, vioară, două viole şi orchestră de coarde (2001) – versuri de R. M. Rilke (Elegia a 8-a)
P.a.:
31.01.2003: Zürich (dirijor Endre Guran, solişti Eliana Fe, Karel Boeschoten, Marius Ungureanu, Antonia Siegers)
* Comandă: Paul Maurer (Zürich).
Mantrana
pentru orchestră de cameră (2001)
P.a.:
19.03.2003: Bucureşti, Orchestra de Cameră Radio (dirijor Cristian Brîncuşi)
Cantata a II-a
„Unda lucis” pentru cor şi orchestră mică (2002)
P.a. (parţială): 8.03.2002, UNMB, Orchestra „Concerto” şi Corul Madrigal (dirijor Dorel Pascu Rădulescu)
Naufragi
pentru flaut solo (2002)
P.a.: 11.03. 2003: Zürich, ETH, Andrea Kollé
Fantasia sul nome B.E.C.H.
pentru pian la 4 mâini (2002)
P.a.:
26 aprilie: Bucureşti, New Europe College, interpreţi Valentina şi Dan Dediu
Münchhausen
. Operă de cameră în 3 acte (2002). Libret de Holger Siemann (lb.germană).
Premiera:
3.11.2002: Berlin, dirijor Hans Peter Kirchberg, regia Boris von Poser * Comandă: Neuköllner Oper Berlin.
Münchhausen-Szene
pentru 3 cântăreţi şi 6 instrumente (2002)
P.a.:
24.10.2002: Berlin, Akademie der Künste (dirijor Hans Peter Kirchberg)
Serenade funebre. In memoriam Tiberiu Olah
pentru oboi şi percuţie (2002)
P.a.:
26.02.2003: Bucureşti, Sala „George Enescu”, UNMB, interpreţi Dorin Gliga şi Alexandru Matei
Scorbura
pentru 4 fagoţi şi 2 contrafagoţi (2003)
P.a.: 17.05.2003: Bucureşti, Studioul „A. Alessandrescu” al Radiodifuziunii Române
Grana
pentru orchestră (2003)
* Comanda Festivalului „Young Euro Classic”, Berlin.

CĂRŢI

Dan Dediu – „Episoade şi viziuni
- Ludovic Feldman” Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1991
Dan Dediu
, Valentina Sandu-Dediu „Dan Constantinescu – esenţe componistice” Publicat: Bucureşti: Editura Inpress, 1998
Dan Dediu – „Radicalizare şi guerrillă. Studii de estetică şi gândire muzicală”

Publicat:
Bucureşti: Universitatea Naţională de Muzică, 2000

DISCOGRAFIE

Ornements – Simfonie pentru orchestră de coarde, în The International Week of New Music, Bucharest 1991, Orchestra „Concerto” (dirijor Dorel Pascu), LP, Electrecord ST-CS 0267
Sepia Girl
, in New Music From Romania. Avantgarde compositions from Romania for Viola & Clarinet, Aurelian-Octav Popa (clarinet), Sanda Crăciun (violă), Edition ProViva, Intersound Gmbh, München, Germany, 1997, ISPV 180 CD, B.-Nr. 7197580
Dan Dediu – Chamber Works
[String Quartet No.3 (Irina Mureşanu, Diana Mos, Ladislau Csendes, Andrei Kivu, cond. Radu Popa), Sphinxes pour une Symphonie (Christian Alex. Petrescu, Dan Dediu), Don Giovanni/Juan (Irina Mureşanu, Valentina Sandu-Dediu), Griffon (Sanda Crăciun, Valentina Sandu-Dediu), De Caelo (Iulian Rusu, Nadia Hamoudi, Sorin Juganaru, Dan Avramovici, Emil Vișenescu, Sabin Ţolea, cond. Aurelian-Octav Popa], Romanian Radio Broadcasting Corporation, România, 1998, DDCD 1001, UCMR-ADA 8A12030
Frenesia for orchestra (”George Enescu” Bucharest Philharmonic Orchestra, cond. Cristian Mandeal), în Romanian Contemporary Music. A European Rhapsody, Editura Muzicală, Bucharest, EM 1002, România, 2000. BIEM UCMR-ADA 0517171
Etudes-Motto (Motto-Studien)
for orchestra (Radio Chamber Orchestra, cond. Ludovic Bacs), în Romanian Symphonic Works V, Editura Muzicală, Bucharest, EM 008, România, 2000. UCMR-ADA Oa 10360
Ubu Blues
for piano (Marcel Worms), în More New Blues For Piano, NM Extra 98021 (MGN and Radio Netherlands), 2001, Netherlands
Forms of Farewell, Sonatina surrealissima (Ray Jackendoff – clarinet, Valentina Sandu-Dediu – piano), în Romanian Music for Clarinet and Piano, Editura Muzicală 018, Bucharest, 2002. UCMR-ADA 2 A 12373
Forms of Farewell, Sonatina surrealissima (Ray Jackendoff – clarinet, Valentina Sandu-Dediu – piano), în Romanian Music for Clarinet and Piano, Albany Records, USA, 2003. TROY529 sus