CONTACT: emsorban @ yahoo.fr
Copyright:
cIMeC
Data ultimei actualizări:
25 aprilie 2018
|
Elena Maria ȘORBAN
– muzicolog –
Născută în anul 1960, la Cluj.
BIOGRAFIA ȘTIINȚIFICĂ ȘI ARTISTICĂ
Studii:
– Liceul de Muzică, Cluj, pian, 1967– 1979, bacalaureat
– Conservatorul de Muzică „Gh. Dima” Cluj-Napoca, 1979-1983, Muzicologie
– Institutul de Pedagogie Muzicală „Kodály” (Ungaria) – cursuri (1982, 1984)
– Institutul de Muzicologie Budapesta (1990), bursieră a Institutului „Kodály” , specializarea Muzică gregoriană
– Institutul de Muzicologie al Universității Erlangen-Nürnberg – bursă DAAD (1992/1993), specializarea Paleografie gregoriană
– doctorat în muzicologie – teza „Muzica gregoriană în Transilvania medievală” , Academia de Muzică „Gh. Dima” Cluj-Napoca (2001)
– clavecin, la Conservatorul din Madeira (Portugalia, 2005-2007)
– studii postdoctorale la Univeristatea Națională de Muzică, București (2011-2012)
– formare în programul de organizatori de practică profesională Blended Learning al Universității din București (2011-2012)
– examen de abilitare în Muzicologie, Academia de Muzică „Gh. Dima” , cu teza „Muzicologie academică, muzicologie publică” (2016).
Experiența profesională:
– profesoară de muzică în învățământul mediu (Școala Generală Nr.1, Gherla, 1983-1986), cor de copii
– profesoară în învățământul artistic de amatori (Școala Populară de Artă Cluj-Napoca, 1986-1990), grup coral cameral
– secretar muzical (Filarmonica de Stat „Transilvania” , 1993-1995)
– cadru didactic în învățământul superior de specialitate (din 1990):
▪ Academia de Muzică „Gh. Dima” , disciplinele Istoria muzicii, Paleografie gregoriană, Citire de partituri
▪ cadru didactic asociat la Universitatea „Babeș-Bolyai” , Secția Pedagogie muzicală, disciplinele: Metodica cercetării științifice, Conținutul teologic și muzical al cantatelor de J. S. Bach, Limbaj și forme în creația lui Bartók și Kodály; Facultatea de Teatru și Televiziune, disciplina Istoria teatrului muzical
– cercetător științific grad I, la Academia de Muzică „Gh. Dima” (din 2018)
– membră în echiipele organizatorice
▪ Festivalul de Muzică Veche și Universitatea de Vară Miercurea Ciuc
▪ Festivalul Internațional musica suprimata
– publicist muzical – circa 500 de cronici muzicale, în:
▪ revistele Actualitatea muzicală, Intermezzo, Muzica, Steaua, Teatrul azi, Tribuna ș. a.
▪ online: CRONICA MUZICALĂ ON-LINE ; No.14 plus minus
▪ emisiuni radio („Pagini din istoria operei” ; cronici)
– burse de cercetare, respectiv de predare „Erasmus” , la universitățile din Würzburg (2012), Viena (2014), Zagreb (2015), Ljubljana (2016), Lisabona (2016), Budapesta (2017)
– bursă de cercetare a Fundației „Paul Sacher” (2018)
– simpozioane științifice internaționale (selectiv):
▪ Simpozionul Internațional de Muzicologie „George Enescu” (București)
▪ Academia de Muzică „Gh. Dima” Cluj-Napoca
▪ Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
▪ Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău
▪ Gesellschaft der Musikforschung, la Freiburg
▪ Internationale Arbeitsgemeinschaft ” Musikgeschichte in Osteuropa” , la Chemnitz
▪ „Carl von Ossietzky” Universität Oldenburg
▪ Institutul de Muzicologie din Belgrad
▪ International Musicological Society, la Dublin
▪ Institutul de Muzicologie din Budapesta
▪ New European University of Cyprus
▪ Universidade Nova Lisabona
▪ Facultatea de Muzică Timișoara
▪ Institutul Teologic Protestant de Grad Universitar, Cluj-Napoca
▪ Institutul Teologic „Emanuel” Oradea
▪ Centrul Cultural Bucovina, Suceava
– conferințe academice, publice și ateliere muzicale:
▪ în țară: Cluj-Napoca, Bistrița, Iași, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureș, Timișoara
▪ în străinătate, Madeira; Lisabona, Budapesta
– participare la proiectul Musica Migrans al Universității din Leipzig, 2011
– traducător autorizat, pentru Literatură și arte, de Ministerul Culturii (traduceri publicate din latină, germană, maghiară, engleză, portugheză – muzicologie, poezie); a primit Premiul Concursului Național de Poezie „Traian Demetrescu” (Craiova, 2014, secțiunea traduceri din română în franceză)
– redactor și/sau referent al publicațiilor Intermezzo, Lucrări de muzicologie (Cluj-Napoca), al Simpozionului Internațional „George Enescu” București
– fondatoare și conducătoare a ansamblului de muzică medievală Fratres Serviani (din 2001; concerte la Cluj, Brașov, Timișoara, Oradea, Petroșani, Portugalia: Madeira)
– membră a Ansamblului Schola Gregoriana Monostorinensis (2008-2014)
– fondatoare și conducătoare a ansamblului studențesc de muzică liturgică medievală Paleographia cantans (din 2009, concerte la Cluj-Napoca), redenumit Schola Transylvanica.
Limbi străine: engleză (avansat); franceză (avansat); germană (avansat); latină (intermediar); maghiară (expert); portugheză (intermediar); rusă (elementar).
Domenii de interes: istoria muzicii europene și românești, muzica medievală transilvană, creația muzicală contemporană, didactica istoriei muzicii, interpretarea muzicii liturgice medievale, relații text-muzică, jurnalism muzical.
Afilieri profesionale:
– Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România
– Internationale Arbeitsgemeinschaft ” Musikgeschichte in Osteuropa” , Leipzig
– Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie, Germania
– Societatea Română Mozart
– Fundația „Sigismund Toduță”
– Uniunea Criticilor și Realizatorilor Muzicali „Mihail Jora”
– Asociația Culturală „Vis de Artist” Botoșani
– Centrul de Istoria Cărților și a Textelor CODEX, Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj
– Centro de Estudos da Socioogia e Estética Musical, CESEM Lisabona
– Musica Suprimata e. V. Berlin
PUBLICAȚII (cărți și studii; selecție pe domenii)
ISTORIA MUZICII, MUZICOLOGIE ȘI STILISTICĂ MUZICALĂ
• Procedee componistice în liedurile și madrigalurile de Heinrich Schütz. In: Studii de muzicologie, Vol. XX, București, 1987, p.171-190
• Creația pianistică a lui Ciprian Porumbescu – integrare îm epocă: aspecte de gen și formă. In: Ciprian Porumbescu necunoscut, vol. 2, Suceava, 2012, p. 66-73
• Noi și istoria muzicii: permanențe creative. Eseuri și traduceri, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2013
• Muzica clasică și romantică, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014
• Muzica nouă, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014
• Muzica veche. O istorie concentrată, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014
• Codes for Perceiving Enescu’s Music for the Use of Young Audience. Applications upon the String Octet, Op.7. In: Simpozionul Internațional George Enescu, Editura Muzicală, București, 2013
• Festivaluri, valuri. Însemnări despre sărbătorile muzicii culte și cronica muzicală din România, Editura Școala Ardeleană – Eikon, Cluj, 2016
• Muzicologie didactică: exprimare, retorică și estetică. Ghid practic, Editura Muzicală, București, 2016
• Communist Ideology and Academic Education – a Case Study. European Music History as a Discipline in Romania, 1945-2014. In: Conference ” Musical Legacies of the State Socialism” , Serbian Academy for Sciences and Arts, Belgrade, January 2018, pp. 59-81, eds. Ivana Medic, Ivan Moody. ISSN 1450-9814
MUZICĂ MEDIEVALĂ
• Vigiliale MDVII, studiu introductiv, transcriere, ediția manuscrisului. Seria Izvoare ale muzicii românești, vol. XIV, București, 1986
• La musique grégorienne de Roumanie. Les manuscrits. Le genre d’hymne. In: Musica Antiqua Europae Orientalis, Vol. VI, nº 4, Bydgoszcz, 1988.
• Liturgikus énekek Kapisztrán Szent János tiszteletére. Batthyaneum, Ms. I. 3.[Cântece liturgice în cinstea Sfântului Ioan de Capistrano. Batthyaneum, Ms. I.3.]. In: Zenetudományi Irások, Bukarest-Budapest, 1999, p. 52-57
• Muzica gregoriană în Transilvania medievală (online)
• Muzică și paleografie gregoriană, Editura MediaMusica, Cluj-Napoca, 2007
• Transylvanian Medieval Plainchant Poetry. Some Aspects, Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie. In: Franz Karl Praßl, Piotr Tarlinski (Hgs.),The Future of the Hymnbook. Zukunft des Gesangbuchs. IAH-Bulletin 40 (2012), Kongressbericht der 26. IAH-Studientagung in Timisoara vom 24.-29. Juli 2011, Graz, Opole 2013, pag. 421-431
• Monodia liturgică medievală de tradiție apuseană, în surse manuscrise românești. In: Studii de sinteză. 2011-2012, p. 380-408, Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2013
• L’éducation musicale dans la Transylvanie Médiévale, Studia Musica UBB, 2/2016, ISSN 1844-4369, p. 33-46
MUZICĂ CONTEMPORANĂ
• Simfonia I de Vasile Herman. In: Muzica, nr. 8, București, 1985, p. 9-13
• Valentin Timaru. Oratoriul „Pe urmele Mioriței” . In: Muzica, nr. 2, București, 1997, p. 10-14
• Zum Sprechgesang in der rumänischen Oper des XX. Jahrhunderts. In: Musik als Text. Hgs. Hermann Danuser, Tobias Plebuch, Bärenreiter,Kassel, 1998, vol. 2, p. 498-502
• Siebenbürgische Tradition im Schaffen des siebenbürgischen zeitgenössischen Komponisten Hans Peter Türk. In: Musikkultur und ethnische Vielfalt im Süd-Ost Europa des XIX. und XX. Jahrhunderts. München, 2007, p.145-156
•From Jazz in the European Art Music to the World Music, in: Simpozionul „Creația contemporană – tendințe și orientări stilistice” , Arad, 2015, ed. Constantin Râpă, Alin Văcean, MediaMusica, Cluj-Napoca, 2015. ISBN9786066450522
HOBBY
Creația poetică, din care compozitorul Șerban Marcu a preluat versuri în baletul orfeuridice (2011 – premiul UCMR) și în Cântecele Șeherezadei (2013).
|