HOME    MUZICIENI ROMÂNI CONTEMPORANI
Irinel ANGHEL

Copyright: cIMeC

Data ultimei actualizări:
30 iunie 2003

Irinel ANGHEL

– compozitoare –

WEB: irinelanghel.eu

BIOGRAFIA ARTISTICĂ

STUDII:

  • Liceul de Muzică „George Enescu” din București, pian (1988)
  • Universitatea de Muzică din București – secția muzicologie (1994) și secția compoziție (1996). A studiat cu Octavian Nemescu (compoziție), Octavian Lazăr Cosma (muzicologie).

  • Postuniversitare:
  • Master în muzicologie (1995) și în compoziție (1997) în cadrul Universității de Muzică din București
  • Doctorand la Universitatea de Muzică din București

PREMII

  • Premiul I la Concursul Național de Creație – ediția I, București: 1998 (organizat de Radiodifuziunea Română, pentru lucrarea simfonică „Mondes Impossibles I”; aceeași lucrare a fost selectată în 1999 la Concursul Tribunei Internaționale a Compozitorilor de la Paris (UNESCO), pentru a fi difuzată de către toate radiodifuziunile din lume)
  • Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, pentru volumul „Orientări, Direcții, Curente ale muzicii românești din a doua jumătate a secolului XX”, București: 1998
  • Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru muzică de cameră, București: 1999 (cu lucrarea „La Persistance de la Memoire”)
  • Premiul „George Enescu” al Academiei Române, București: 1999 (pentru lucrarea simfonică „Mondes Impossibles I”)
  • Premiul II la Concursul Internațional de Compoziție „Thomas Bloch”, Paris: 2000 (pentru lucrarea „GlassRope” pentru glassharmonica și bandă)
  • Bursă de creație cu rezidența la Mons, în Belgia (iunie-iulie 2000) pentru lucrarea „Chimeres” pentru violoncel și orchestră de coarde și percuție (acordată de către Pepinieres Europeennes pour Jeunes Artistes)
  • Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru muzică de cameră, București: 2002 (cu lucrarea „Povestea celor trei care au visat”)
  • Bursă de creație acordată de către Fundația Culturală Siemens pentru lucrarea „Labyrinthe” pentru solist (shofar, khaen, acordeon, conch, tromba lontana, cello, zen Bowls) și orchestră: 2002
  • Premiul „Uchimura” (UNESCO) pentru muzica originală a spectacolului de teatru „Amanții însângerați” după Chikamatsu Monzaemon, în regia lui Alexandru Tocilescu la Teatrul Național, București: 2002
  • Premiul Revistei Actualitatea Muzicală pe anul 2002 pentru promovarea muzicii noi în calitate de director artistic al Ansamblului „Pro Contemporania”

ACTIVITATE

  • Membră a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România
  • Membră a Comitetului Executiv al Secțiunii Naționale Române (SNR) a Societății Internaționale a Muzicii Contemporane (SIMC)
  • Membră ARFA (Asociația Română a Femeilor în Artă)
  • Director artistic al Ansamblului de Muzică Contemporană „Pro Contemporania” și membră activă (pian, gu zheng, khaen, acordeon, percuție) a aceluiași grup cu care a participat la importante festivaluri internaționale, realizând în anul 2002 un CD cu muzică românească contemporană.
  • Redactor al revistei MUZICA a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România: 1996
  • Asistent de cercetare la Institutul de Istoria Artei „George Oprescu” din București: 1994-2003
  • Activitate publicistică (reviste de specialitate – „Actualitatea muzicală”, „Muzica”, „Melos” și dicționare – „Kammermusikfuhrer” Herausgegeben von Ingeborg Allihn, 1998 J.B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung)
  • Colaborări Radio și TV
  • Colaborări cu ICARE (Institutul de Cercetare a Avangardei Românești și Europene)
  • Lucrările sale au fost cântate în România, Suedia (Malmo, Gerlensborg), Germania (Wuppertal, Stuttgart, Munchen), Belgia (Mons – Festival de creation au Carre), Franța (Lyon – Les Subsistances), Italia, Olanda (Amsterdam), Polonia (Festivalul Toamna Varșoviană), Israel (Ierusalim, Tel-Aviv), Elveția (Radio Berna, Radio Suisse Romande – Lausanne), Japonia (Tokyo – Festival Music Today 21 at Suntory Hall)
  • Director adjunct al ediției a 13-a a Festivalului „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi”, București: 23- 30 mai 2003 sus

LUCRĂRI MUZICALE

LUCRĂRI INSTRUMENTALE

Cellosonata (1993)
P.a.: 1993: București, interpret Andrei Kivu (cello)
Miro en Miroir – Hommage a Miro flaut (1998)
P.a.: 1998: București, interpret Ion Bogdan Ștefănescu
Ephemeral Equilibrium fagot (1999)
P.a.: 1999: București, interpret Vasile Macovei
Metablues pian (2000)
P.a.: 2000: Amsterdam, interpret Marcel Worms
Everything and Nothing – Hommage a Borges violă/harmonică (2000)
P.a.: 2001: Wuppertal, interpret Thomas Beimel

MUZICĂ DE CAMERĂ
Morfogeneza flaut, clarinet, fagot, percuție (1991)
P.a.: 1991: București, Festivalul „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi” – ediția I, Ansamblul „Pro Contemporania”
Subconversații vioară, clarinet, trombon, percuție (1992)
P.a.: 1992: București, Ansamblul „Pro Contemporania”
Fur Elise String Quartet (1993)
P.a.: 1993: București, Ansamblul „Pro Contemporania”
Rezonanțe violă, cello, pian, percuție (1997)
P.a.: 1997: București, Ansamblul „Hyperion”)
Invocatio (ansamblu instrumental și grup vocal) – 1992 (p.a. Chișinău, 1992 – Festivalul Internațional de Muzică Contemporană, Ansamblul „Pro Contemporania”)
Entre le Ciel et l'Enfer – Hommage a Bosch (oboi, clarinet, fagot, pian, percuție, vioară, cello) – 1997 (p.a. București 1998 – Festivalul Internațional „Archaeus” – ediția I, Ansamblul „Archaeus”)
Visions provoquees par un mystere – Hommage a Victor Brauner (violoncel, percuție/pian, bandț) – 2000 (p.a. Berna, 2001. Andrei Kivu-violoncel, Irinel Anghel-percuție/pian)
Silhouettes fantomatiques – Hommage a Dali (2 violoncele, percuție + Intâlnire finală cu o trompetă) – 1999 (p.a. București, 2000, Andrei Kivu, Anca Vartolomei, Irinel Anghel)
Silhouettes fantomatiques II (viola, violoncel, percuție) – 2000 (p.a. București, 2000 – Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ediția a 10-a, Ansamblul Pro Contemporania)
Silhouettes fantomatiques III (violoncel, contrabas, percuție) – 2003 (p.a. București, 2003, Andrei Kivu, Ion Ghiță, Irinel Anghel)
La Persistance de la Memoire – Hommage a Dali (4 percutioniști, vioară, violă, cello, orgă, acordeon) – 1998 (p.a. București, 1998 – Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ediția a 8-a, Ansamblul „Game”)
La Dissolution de la Persistance de la Memoire (3 percutioniști, contrabas, orgă, acordeon, celestă) – muzică de spectacol – 1998 ( p.a. București, 1998, Ansamblul „Pro Contemporania”)
H.E.D.E.B.E.G flaut, clarinet, pian,voce, percuție, vioară, cello (1996)
Peștera inimii (cello, percuție) – 1998 (p.a. București, 1998, Andrei Kivu – cello, Irinel Anghel – percuție)
Povestea celor trei care au visat (pian, vioară, violă, clarinet/clarinet bas, khaen, tromba lontana, titera, percuții) – 2001 (p.a. București, 2001, Ansamblul „Aperto”)
Fascination (violoncel, gu zheng, khaen ș banda) – 2002 (p.a. București, 2002, Ansamblul Pro Contemporania)
Fascination II (violoncel, gu zheng, khaen, flaut bas, udu, water-gongs și bandă) – 2003 (p.a. București, 2003, Ansamblul Pro Contemporania)
Arrets (vioară, violoncel, acordeon și bandă) – 2002 (p.a. Varșovia, 2002, Ansamblul Pro Contemporania)
Images flottantes (acordeon și bandă) – 2003 (p.a. București, 2003, Irinel Anghel – acordeon)
Images flottantes II (acordeon, shofar, deff, flaut, khaen și bandă) – 2003 (p.a. București, 2003, Irinel Anghel, Andrei Kivu)
Le Quasi – Infini (2 flauți, acordeon, vioară, violă) – 1999 (p.a. Wuppertal, 2001, Ansamblul „Partita Radicale”)
Le Quasi-Infini II (2 flauți, acordeon, vioară, violă, sho) – 2002 (p.a. Tokyo, 2002, Tokyo Sinfonietta)
Rotations bizarres (6 fagoți, țambal) – 2003 (p.a. București, 2003, Ansamblul de fagotiști „Acolade”)

MUZICĂ SIMFONICĂ
Distances (2 trompete, clavecin și orchestră) – 1999 (p.a. București, 2001, Orchestra de Cameră Radio, dirijor: Cristian Brâncuși)
Muzică pentru Vassarely (orchestră) – 1994 (p.a. București, 1994, Orchestra Academiei de Muzică din București, dirijor: Radu Popa)
Mitul lui Sisif (orchestră) – 1995 (p.a. București, 1995, Orchestra Academiei de Muzică din București, dirijor: Radu Popa)
Turnul Babel (orchestră) – 1996 (p.a. București, 1996, Orchestra Academiei de Muzică din București, dirijor: Radu Popa)
Rinocerii (orchestră) – 1997 (p.a. București, 1997 – Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ediția a 7-a, Orchestra Națională Radio București, dirijor: Ludovic Bacs)
Mondes Impossibles I – Hommage a Escher (orchestră) – 1998 (p.a. București, 1999, Orchestra de Cameră Radio București, dirijor: Horia Andreescu)
Chimeres – perspective magrittienne pour violoncelle, orchestre a cordes et percussion – Hommage a Magritte – 2000 (p.a. Mons 2000, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, solist: Andrei Kivu, dirijor: Jean-Paul Dessy)
Labyrinthe (pentru solist cântând la 7 instrumente exotice – shofar, khaen, acordeon, scoică, tromba lontana, gu zheng, boluri zen și orchestră de cameră) – 2002 (p.a. 2002, Varșovia, Katowice New Music Orchestra, solist : Andrei Kivu, dirijor: Szymon Bywalec)

LUCRĂRI TEORETICE PUBLICATE
„Orientări, direcții, curente ale muzicii românești din a doua jumătate a secolului XX” (volum)
Publicat: București: Editura Muzicală, 1997

Studii în revista MUZICA a U.C.M.R
„De la sonor la grafic: spiritul geometric al creației lui Anton Webern” (Muzica 3/1991)
„De la Caragiale la metamuzică: opera «Revuluția» de Adrian Iorgulescu” (Muzica 1/1992)
„Considerații asupra conceptului de metamuzică” (Muzica 3/1992)
„Compoziția muzicală ca biosistem. Legea formalizării Naturale Automate” (Muzica 1/1993)
„Cvartetul de coarde «Dincolo de Viena» de Costin Cazaban” (Muzica 2/1993)
„Muzica conceptuală” (Muzica 3,4/1993)
„Muzica minimală repetitivă” (Muzica 4/1994)
„Muzica non-evolutivă” (Muzica 2/1995)
„O posibilă teorie a creației arhetipale”
(Muzica 4/1996, 1/1997)
„Funcția anomaliei în creația muzicală” (Muzica 2/1999)
„Estetica onirică” (Muzica 2/2002) sus