HOME    MUZICIENI ROMÂNI CONTEMPORANI
  Nicolae Brandus, composer

CONTACT:
n.brandus @ yahoo.com


engleză Engleză

Copyright: cIMeC
Data ultimei actualizări:
12 octombrie 2020

Nicolae BRÎNDUȘ [BRÂNDUȘ]

– compozitor –


BIOGRAFIA ARTISTICĂ

Născut la 16 aprilie în 1935 la Bucureşti.

STUDII: Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, unde a studiat pianul (1952-1957) şi compoziţia (1960-1964). A urmat Cursurile de vară de Muzică Nouă de la Darmstadt (1969, 1970, 1972, 1974, 1978, 1980) şi de la Aix-en-Provence (1979). Doctor în Muzicologie al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, dizertaţia cu titlul „Baze ale unei analize formale a limbajului muzical” (1981). A lucrat cu Grupul pentru Cercetări Muzicale de la IRCAM-Paris (1985). Stagiu la GMEB (Bourges – Franța in 1995) când am realizat lucrarea de muzică electronică EXTASIS 256/n.

ACTIVITATEA PROFESIONALĂ: Pianist solist al Orchestrei Filarmonice din Ploieşti (l960-1969). Lector la Catedra de Muzică de Cameră a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (1969-l981). Redactor la revista „Muzica” din Bucureşti (din 1981). Profesor la Catedra de Muzică de Cameră a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (1992- 2005). Îndrumător de doctorat în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (din 1998). Profesor consultant (din 2005).
Membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Membru al Societăţii Autorilor, Compozitorilor şi Editorilor de Muzică (SACEM) – Paris. Membru al Comitetului Executiv al Societăţii Internaţionale de Muzică Contemporană (SIMC) (1991-1993). Preşedintele Secţiunii Naţionale Române a SIMC (1994-2002). Director artistic al Festivalului World Music Days 1999 al SIMC în România și Republica Moldova (București,Cluj, Iași, Bacău, Timișoara, Chișinău).
Lucrările sale au fostinterpretate în cele mai importante oraşe din România şi din străinătate (Polonia, Ungaria, Yugoslavia, Suedia, Germania, USA, Franţa, Belgia, Olanda, Marea Britanie, Grecia, Bulgaria, Austria, Danemarca, Italia, Japonia, China, Hong Kong, Taiwan, Albania, Slovenia, Macedonia, Israel s.a.
A scris articole, studii, eseuri muzicale în diverse ziare şi reviste de cultură; a susţinut ca „visiting composer” prelegeri despre muzica nouă în USA, Germania, Israel, Grecia, Hong-Kong, Taiwan etc.

PREMII ȘI DISTINCȚII: Meritul Cultural, Bucureşti: 1969. Menţiune de onoare la Concursul Internaţional Prince Pierre de Monaco: 1973. Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România: 1974, 2002, 2005. Premiul Radioteleviziunii Române pentru Operă şi Muzică vocal-simfonică: 1975, 1977. Premiul „George Enescu” al Academiei Române: 1977. Diploma Festivalului Naţional de Teatru pentru spectacolul „Bizarmonia”: 1999, Bucureşti. „Meritul Cultural” în grad de Ofiţer: 2004, Bucureşti.

ÎNREGISTRĂRI, CD-uri:
CD de autor Nicolae Brânduș MVCD 063, UCMR-ADA, 2003
(Dialogues – Concertul nr.1 pentru pian şi orchestră, Orchestra Naţională Radio – dirijor Cristian Brâncuşi, solist Cristian Niculescu; Mam'sell Hus, Filarmonica „Moldova” Iaşi – dirijor Ion Baciu, solişti: Ion Budoiu, Pompei Hărăşteanu, Lucian Marinescu; Concertul nr.2 pentru pian şi orchestră, Orchestra de Cameră Radio – dirijor Cristian Brâncuşi, solistă Inna Oncescu) .

CD de autor Nicolae Brânduș „Ars Inventia” (2004), licență UCMR-ADA, 4AF232508158, Muzica 2001: Match II for Ars Nova (Cluj); Cantus Firmus I, II și III, Soliloque I și IV (Formațiile: Musica Nova București, 3+ București, WMW Varșovia, Hyperion și Traiect București).

CD de autor Nicolae Brânduș „Chamber Music” (2006), licență UCMR-ADA nr.6AF12250453, Star Media Music: Șapte Psalmi (Vasile Micu bariton, Nicolae Brânduș pian), Ostinato (Cristian Niculescu pian), Vagues (Musica Nova București), Bowstring (Diana Moș vioară), Kitsch-N (Florian Popa Clarinet).

CD de autor Nicolae Brânduș „Symphonic Music” (2010) licență UCMR-ADA nr. R10AF033006128, Star Media Music: Phtora I (Orchestra Națională Radio, dirijor Emanuel Elenescu), Rhythmodia (Doru Roman percuție), Tubulatures (Orchestre de Flûtes Français, dirijor Pierre Alain Biget), SINEUPHONIA I (Orchestra Națională Radio, dirijor Cristian Brâncuși).

Antologia muzicii românești – 2 CD-uri
Portret componistic NICOLAE BRÂNDUȘ
Opera „La țigănci” / Mircea Eliade (Act 1, Act 2, Epilog)
Cantata „Domnișoara Hus” / Ion Barbu
Editura Muzicală, România 2020, Licență UCMR-ADA R20AF233007030, Seria RNF Nr. 3182/30.07.2020 sus

C R E A Ț I A (selectiv)

MUZICĂ SIMFONICĂ CU/FĂRĂ SOLIȘTI
Phtora I – Durate pentru „n” grupuri orchestrale (1968)
Durata: 15'30''
Prima audiţie: 10 mai 1973: Bucureşti, Orchestra Radioteleviziunii Române (dirijor Emanuel Elenescu)
Instrumente: 3(2), 3(1), 3(2), 3(2); 4, 3, 3, 1; mrb., xlb., vibr., sil., camplli; 2 org. el., pf., arpa; perc.I – timp., w.block, mrc., cst., sonagli, trgl., ptti; perc.II – t-tam, gong, ptti, t-rino; perc.III – 3 t-tom, gr. c., c-ci, trgl., ptti; cvintet de coarde.
Înregistrare: Bucureşti, UCMR-ADA OA 1036, 2000
Muzică pentru orchestră de cameră (1968)
Durata: 20' (aprox.)
Formația: orchestră de coarde, 4 clarinete, piano, orgă electronică
Prima audiție: 1971, Filarmonica Ploiești, Dirijor Eugen Pricope
Antiphonia – pentru orchestră de coarde (1971)
Durata: 11'
Prima audiţie: 1971: Zagreb, Bienala de Muzică Contemporană, Orchestra de Cameră din Cluj-Napoca (dirijor Mircea Cristescu)
Instrumente: 9 v-ni, 4 v-le, 3 v-celli, 2 cb
Înregistrare: Bucureşti, Electrecord ST-ECE 02947, 1984
Match II – Monodie I şi Polifonie IV pentru orchestră de cameră şi bandă magnetică (1973)
Durata: 18'45''
Prima audiţie: septembrie 1973: Festivalul „Toamna varşoviană”, Orchestra de cameră „Ars Nova” din Cluj-Napoca (dirijor Cornel Ţăranu)
Instrumente: Versiunea I: bandă magnetică, colaje folclorice, 2 percuţie; rag., w-block, cst., ptti, frusta, t-tam, sonagli, mrc. Versiunea II: fl., ob., cl. (cl. bas), fg (c-fg.), trp., trb., corn, pian, arpa, 2 perc., violina, viola, violoncel, ctrb., b.m. (versi.I)
Înregistrare: Bucureşti, ELECTRECORD ST-ECE 02947, 1984; Bucureşti, Muzica 2001, CD--4AF232508158, 2004
– concertul I pentru pian şi orchestră (1978)
Durata: 26'
Prima audiţie: mai 1979: Iaşi, Filarmonica „Moldova” (dirijor Ion Baciu, solist Şerban Dimitrie Soreanu)
Instrumente: 2+1, 2+1, 2+1, 2+1; 4, 3, 3, 1; 4 timp., 3t-tom, 2 t-tam, tamb., picc., tamb. Mil., 4 bgs, 3 t-block, 3 w-block, 4 c-cci, 2 trgl., rag., mrc., cst., frusta, guiro, 3 ptti, gong, camplli, camp., vibr., mrb., cel. (8-10 perc.); arpa; archi; pian solo
Înregistrare: Bucureşti, ADA-UCMR, CD de autor 03L065030, 2003 (Orchestra Naţională Radio, dirijor Cristian Brâncuşi, solist Cristian Niculescu)
* Partitura (pag.1)
Concertul II pentru pian şi orchestră (1990-1993)
Durata: 29'
Prima audiţie: 1995: Chişinău, Festivalul de Muzică Nouă, Filarmonica din Chişinău (dirijor Valentin Doni, solistă Inna Oncescu)
Instrumente: 2,2,2,2; 4,2,2,1; 4 timp., perc. 1,2; archi; pian solo
Înregistrare: Bucureşti, ADA-UCMR, CD de autor 03L065030, 2003 (Orchestra de Cameră Radio, dirijor Cristian Brâncuşi, solistă Inna Oncescu)
SIN EU PHONIA I – simfonie pentru bandă, 2 orgi şi orchestră (1986-1988)
Durata: 32'
Prima audiţie:
aprilie 1994: Chişinău, Festivalul de Muzică Nouă, Filarmonica din Chişinău (dirijor Dorel Paşcu-Rădulescu)
Instrumente:
2+1, 2+1, 2+1, 2+1; 4, 3, 3, 1; 4 timp., perc.1, 2, 3; orga 1,2; archi; bandă magnetică
Înregistrare: Bucureşti: Orchestra Națională Radio (dirijor Cristian Brâncuşi)
European Parody (2000)
Durata: 11'
Prima audiţie: Oct. 2000: Timişoara, Filarmonica „Banatul” (dirijor Remus Georgescu)
Instrumente: 3333; 4 3331; 3perc.; strings
Tubulatures – pentru orchestră de fl. (2003)
Durata: 15'
Prima audiţie: 8 martie 2003: OFF (French Flutes' Orchestra) dirijor Pierre Alain Biget
Instrumente: 6 fl. picc, 6 fl. in C, 5 fl. in G, 5 bass fl., 2 octobass fl.
* Partitura (pag.1-2)
Studii Transcendentale (2012)
Durata: 25-28' (aprox.)
Formația: fl, ob, cl, fg, corn, trp, trb, tuba, 3-5 perc., piano, vibrafono, cordes bass solo
Prima audiție: Festival SIMN Bucuresti 2014, Orchestra PROFIL, dirijor Tiberiu Soare
Testament (2020)
Durata: 25 – 28' (aprox.)
Formația: bas-bariton solo, cor mixt, orchestră de coarde, orga, pian & pian preparat, celesta, harpă, percuție (3-4 sonatori).
Apocalypse 12 (2000)
Durata: 12'.
Formația: orchestră de suflători (26 instrumente), orgă (electronică), tape (mediu electronic), percuție

MUZICĂ DE SCENĂ
La Țigănci – operă după nuvela lui Mircea Eliade (1978-1985)
Durata: 1H 40'
Prima audiţie: 19 iunie 1987: Bucureşti, Orchestra de Studio şi Corul Radio (dirijor Ludovic Bacs; dirijorul corului Aurel Grigoraş; Ansamblul de percuţie din Cluj-Napoca condus de Grigore Pop)
Instrumente: 2, 2, 2, 2; 4, 2, 2, 1; arpa; 2 piane; perc. 1, 2, 3, 4, 5; archi; cor mixt; voci: bariton, bass, bariton, tenor, mezzo-soprană, alto, soprană; 3 balerine
Înregistrare: Bucureşti: Disc ELECTRECORD ST-ECE 03528/03529, 1988
Tarr & Fether – operă după povestirea Metoda Doctorului Catran și a Profesorului Pană de E. A. Poe (2003-2009)
Kitsch-N – teatru instrumental pentru clarinet (flaut sau saxofon) şi bandă magnetică (1974)
Durata: 18'
Prima audiţie: septembrie 1979: Festivalul „Toamna varşoviană” (Florian Popa clarinet)
Înregistrare: Bucureşti: Disc ELECTRECORD ST-ECE 01693, 1980
Infrarealism – teatru instrumental pentru clarinet, voce şi pian pe un poem de Ion Barbu (1975)
Durata: 17'
Prima audiţie: septembrie 1981: Festivalul „Toamna varşoviană” (Florian Popa – clarinet, Cristian Mihăilescu – voce, Tatiana Popa – pian, Octavian Greavu – regizor)
* Partitura (pag.1-4)
Languir me fais – teatru instrumental pentru 1 percuţionist pe versuri populare (1979)
Durata: 15'
Prima audiţie: 1981: Cluj-Napoca (Grigore Pop – percuţie)
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1986
Prolegomene I, II & III „Dănilă Prepeleac” – teatru instrumental pentru tenor şi pian sau pentru bas şi contrabas (doublebass) şi clarinet bas pe un text adaptat după Ion Creangă (1981-1995)
Durata: 16'
Ouvedennerode – teatru instrumental pentru sax contrabas şi bandă magnetică pe un poem de Ion Barbu (1993)
Durata: 12'
Bizarmonia – teatru instrumental pentru 6 interpreţi & bandă magnetică
Durata: 1h
Prima audiţie: 1998: Bucureşti, Grupul „PRO Musica Nova”, Raluca Ianegic (coregrafia), Laurenţia Barbu (solistă balet), Alexandru Tocilescu (regia)

TEATRU MUZICAL
Ornitorinc – microperă de buzunar (2015);
Durata: 25' (aprox.)
Prima audiție: București, Festival MERIDIAN 2017 – Lavinia Cherecheș (mezzo soprano) & Diana Barb (piano)
Editat: Editura UNMB 2018, București
Text: Mihai Eminescu.

MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ
Domnişoara Hus – cantată pe versurile poemului lui Ion Barbu (1968)
Durata: 20'
Prima audiţie: 12 februarie 1970: Bucureşti, Orchestra Radio (dirijor Emanuel Elenescu)
Instrumente: 3(1), 3(1), 3(1), 3(1); 4, 3, 3, 1; pian, celesta, vibrafon, 2 glock, campane, silorimba, timpani, perc. 1,2,3,4,5 (instrumente uzuale); archi; 3 voci solo (bass-bariton)
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1977
Înregistrare: Bucureşti: Disc ELECTRECORD ST-ECE 01924, 1977 şi ADA-UCMR 03L065030, 2003 (Filarmonica „Moldova” dirijor Ion Baciu; solişti Ion Budoiu, Pompei Hărăşteanu, Lucian Marinescu)
Strigoii (Logodna)/ Mihai Eminescu – operă-pantomimă (1964-1966)
Durata: 45'
Prima audiţie: 9 ianuarie 1975: Bucureşti, Orchestra Studio Radio (dirijor Ludovic Bacs)
Instrumente: Formaţia I – 2(1), 2(1), 2(1), 2(1); 4, 3, 3, 1; organo; org. el., mrb., timp., 4 c-cci, t-tam, tamb.basco, gong, 3 ptti; cvintet de coarde; cor mixt, solişti: soprană, tenor, bariton; recitator; bandă magnetică. Formaţia II: 2(1),1(1), 2(1), 2(1); 4,2,2,1; arpa, sil., camplli, 4 c-cci, 3 legno; 4 t-tom, timp., t-tam, gong, 2 ptti, t-rino, gr. c., tamb. picc., 2 mrc., cvintet coarde; cor mixt; solo sopran; bandă magnetică. Formaţia III: 2(1),1,2,2(1); 4,2,2,1; arpa, vibr., sil., camplli, timp., 4 c-cci, 3 legno, 4 t-tom, t-rino, t-tam, gong, 2 ptti; cvintet de coarde; cor mixt; solo sopran; bandă magnetică
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1981
Simfonia – Baladă: I. Pintea Viteazul (1964) II. Voinicul şi Calul (1978) III. Gheorghilaş (1978)
Durata: 28'
Prima audiţie: 1964, 1979: Târgu Mureş, Orchestra simfonică (dirijor Remus Georgescu); Bucureşti, Filarmonica „George Enescu” (dirijor Mircea Basarab)
Instrumente: 1, 1, 1, 1; 1, 1, 1; timp., perc. I – gr.c., trgl., camplli, frusta, w-block, perc. II – sil., pf.; arpa; cvintet de coarde; cor mixt; solişti: tenor, bariton
Oratoriu pentru cor bărbătesc, tenor şi soprană solo şi ambianţă electronică pe texte din Evanghelia lui Toma (1998)
Prima audiţie: 2002: Bucureşti, Corul Radio (dirijor Dan Goia; solişti Liana Podlovski şi Marian Someşan)

MUZICĂ DE CAMERĂ
Piese pentru pian (1961)
Durata: 10'
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1964
Ostinato pentru pian solo (1962)
Durata: 8'
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2003
Sonata pentru 2 piane (1963)
Durata: 14'
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1978
Şapte psalmi pentru bariton, pian şi percuţie pe versuri de Tudor Arghezi (1965)
Durata: 20'
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1969
Înregistrare: Bucureşti: Disc ELECTRECORD ST-ECE 02947, 1984
Cantus-Firmus (PHTORA III) pentru instrument(e) cu claviatură şi „n” alte instrumente (voci) (1970)
Durata: 15' apr.
Înregistrare: Bucureşti, Muzica 2001, CD--4AF232508158, 2004
Vagues pentru pian, violină, violă, violoncel, clarinet şi percuţie (1972)
Durata: 13'
Prima audiţie: iulie 1972: Darmstadt, Ferienkurse fur Neue Music, Formaţia „Musica Nova” – Bucureşti
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2005
Înregistrare: Attacca Babel Holland: CD.9265-4 ADD, 1992
Melopedia & Fuga pentru fagot solo (1981)
Durata: 5'
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1998
Rhythmodia – concert pentru percuţie solo (1982)
Durata: 18'
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1989 şi Zurich: Carciofoli Verlagshaus, CH 1994
* Partitura (fragm.)
Sakspirales pour Kientzy (1989)
Durata: 15-17' (aprox.)
Instrumente: sax. soprano, sax. alto, sax tenor
K-N-Comment – 1997, 1999, 2000, 2001, 2002 pentru fl., ansamblu cameral, clar, sax, oboi & bandă magnetică
Durata: 8'
Madrigals & Drums
– pentru MS, flaut, pian și percuţie (2001)
Durata: 15'
Prima audiţie: Mai 2001, Bucureşti, „Trio Contrast” Timişoara
Bowstring – pentru violină solo
(2002)
Durata: 15'
Prima audiţie: Decembrie 2002, Bucureşti (Diana Moş – solistă)
Publicat:Bucureşti: Editura Muzicală, 2005
Fatum (2013)
Durata: 15' (aprox.)
Formatia: 6 clarinete: cl. picc. mi bemol, cl. si bemol, cl. alto mi bemol, bass horn în fa, cl. bass în si bemol, cl. c-bass în si bemol
Prima audiție: Festivalul MERIDIAN – București, 2017 Interpreți: Formația CLARINO, dirijor Emil Vișenescu
Sursum Corda (2015)
Durata: 15-17' (aprox.)
Formatia: violoncel solo
Prima audiție: Festival ZMC Bacău 2016 – Anca Vartolomei -cello solo
Editată la Editura Muzicală, București, 2015. ISMN 979-0-707656-02-0
Glosa (2016)
Durata: 25' (aprox.)
Formația: vioară și pian
Prima audiție: Festivalul ZMC, Bacău 2018 – Interpreți Diana Moș & Mihai Măniceanu
Editată la Editura UNMB 2018-ISMN 979-0-tot661-00-0
Înregistrare CD: Diana Moș – Quanta, Licență UCMR-ADA R19AFO23010143/02./02019, Seria RNF nr 18668/04.10.2019
Tema cu Variațiuni & Ostinato (Diptic) (1963, rev. 2018)
Durata: 15-18'
Formația: Pian solo
Editată la Editura UNMB 2018 – ISMN 979-0-9009882-9-4
Archaeusursum (2020)
Durata: 23-25'
Formația ARCHAEUS, București: vioară, violoncel, oboi, clarinet, fagot, pian, percuție

MUZICĂ ELECTRONICĂ ȘI PENTRU BANDĂ MAGNETICĂ
Soliloque I – play back (1971)
Înregistrare: Bucureşti, Muzica 2001, CD--4AF232508158, 2004, Ansamblul Hyperion (dirijor Iancu Dumitrescu)
Soliloque II „Jubilatio” – play back (1983)
Soliloque IV „Reverberations” – play back (1984)
SIN – Euphonia
(1986)
Durata: 32'
Prima audiţie: 18 martie 1987: Bucureşti
Înregistrare: Bucureşti, Muzica 2001, CD--4AF232508158, 2004, Ansamblul Traiect (dirijor Sorin Lerescu)
EKSTASIS 256/n (1997)
Durata: 13' 30 ''
Prima audiţie: 9 mai 1997: Bourges

MUZICĂ VOCALĂ ȘI CORALĂ
Opt madrigale pentru cor a cappella – versuri populare (1968)
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1972
Din lumea copiilor – pentru cor de copii
(1980)
Durata: 7'

MUZICĂ DIDACTICĂ
Nouă miniaturi pentru pian şi Cinci miniaturi pentru vioară şi pian
Publicat: Bucureşti: Litografia Conservatorului, 1980
Trei Piese pentatonice (Trio Sonatina) pentru fl.(ob.,cl.,trp.) şi pian (1982)

CĂRȚI
Interferenţe (I.Noi dimensiuni ale oralităţii în practica muzicală. II.Contribuţii la o teorie sistemică. III.Interferenţe) – prefaţă de Solomon Marcus
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 1984. sus