CREAȚIA
LUCRÃRI PENTRU INSTRUMENT SOLO
„Evolutiv” pentru contrabas (1985)
P.a.: 1986: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1998: Fiuggy
Sonata pentru clarinet (1990)
Durata: 8'15"
P.a.: 1994: Chişinău
Alte audiţii: 1998: New York, Washington; 1996: Darmstadt;
1999: Londra; 2001: Roma
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor
MVCD 1102 Reverberations (interpret Emil Sein)
„Intro, Fugato and Synthesis” pentru orgă (1995)
P.a.: 1999: Londra
Alte audiţii: 2000: Roma
„Sax-Suggestions” pentru saxofon soprano, alto şi bariton
(1998)
Durata: 9'37"
P.a.: 1998: New York
Alte audiţii: 1998: Washington; 2001: Roma
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor
MVCD 1102 Reverberations (interpret Emil Sein)
„Un altra ciaccona” pentru vioară (2001)
P.a.: 2002: Roma
Alte audiţii: 2002: Veneţia, St. Gallen, Hong Kong (World
Music Days)
Înregistrare: CD colectiv JPCD0004, 2002
„Monologue” pentru trombon (2001)
P.a.: 2002: Geneva
LUCRÃRI CAMERALE
„Metamorphoses II” pentru flaut şi bandă (1985)
P.a.: 1986: Bucureşti, Ateneul Român
„Zamolxe” - cantată de cameră pentru corn, pian şi percuţie
(1986)
P.a.: 1986: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1986: Cluj
„Sonata” pentru pian şi fagot (1986)
P.a.: 1987: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1988: Bacău
„Interferenţe indice” pentru harpă şi percuţie
(1988)
P.a.: 1995: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1998: New York; 2001: Roma; 2002: Geneva (versiune
coregrafică)
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2001
Trio pentru pian, vioară şi fagot (1990)
P.a.: 1991: Ploieşti
Alte audiţii: 1995: Anvers
„Contrastes” pentru saxofon, percuţie şi pian (1993)
P.a.: 1994: Timişoara
Alte audiţii: 1998: Bucureşti
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2002
„Interferenţe armeneşti” pentru mezzo-soprană, clarinet
şi cvartet de coarde (1994-1995)
P.a.: 1996: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna
Internaţională a Muzicii Noi”
Alte audiţii: 1998: Washington; 2001: Roma; 2002: Geneva (versiune
coregrafică)
„Symmetries” pentru oboi, clarinet, fagot, percuţie, pian, vioară
şi violoncel (1995)
Durata: 7'32"
P.a.: 1996: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna
Internaţională a Muzicii Noi”, Muzeul „George Enescu”
Alte audiţii: 1998: Indiana of Pennsylvania; 1999: Huddersfield
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor
MVCD 1102 Reverberations ansamblul FIREBIRD (dirijor Barrie Webb)
„Reverberations” pentru trombon şi percuţie (1996)
Durata: 10'29"
P.a.: 1997: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna
Internaţională a Muzicii Noi”
Alte audiţii: 1999: Fiuggy; 2001: Roma; 2002: Geneva (versiune
coregrafică)
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor
MVCD 1102 Reverberations, Barrie Webb (trombon) şi Alexandru Matei
(percuţie)
„Inter-Flutes” pentru flaut şi fluier (2000)
P.a.: 2000: Bucureşti
Alte audiţii: 2000: Columbia
„Dialogue” pentru trombon şi saxofon (2000)
P.a.: 2001: Roma
Alte audiţii: 2002: Bucureşti
LUCRÃRI SIMFONICE
„Simfonia I” pentru trei grupe de instrumente cadenţiale şi
orchestră de coarde (1987)
P.a.: 1988: Ploieşti, Filarmonica
Înregistrare: CD de autor MVCD-1101, 1997
Concert pentru clarinet şi orchestră (1988)
P.a.: 1989: Ploieşti, Filarmonica
Înregistrare: CD de autor MVCD-1101, 1997
„Ipostaze” variaţii pentru orchestră (1990)
P.a.: 1991: Cluj, Filarmonica
Alte audiţii: 1996: Timişoara
„Ego-Visions” pentru orchestră (1992)
P.a.: 1998: Bucureşti, Orchestra Naţională Radio
Alte audiţii: 1999: Iaşi (World Music Days)
„Parallel times” - Simfonia a II-a pentru orgă, percuţie şi
coarde (1994-1995)
P.a.: 2002: Bucureşti, Orchestra Naţională Radio
Concert pentru saxofon şi orchestră (1997)
Durata: 20'02"
P.a.: 1998: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna
Internaţională a Muzicii Noi” (Orchestra Naţională
Radio)
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor
MVCD 1102 Reverberations, Filarmonica din Arad (dirijor Barrie Webb, interpret
Emil Sein)
„Esences” concert pentru flaut şi orchestră (1999)
P.a.: 2000: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna
Internaţională a Muzicii Noi”
„Mega-Dialogue” pentru saxofon şi orchestră de suflători
(2001-2002)
LUCRÃRI CORALE
„De-a v-aţi ascunselea” poem pentru cor mixt (1988)
P.a.: 1995: Bucureşti, Radiodifuziunea Română
Alte audiţii: 1995: Craiova
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2002
„Credo” poem pentru cor mixt (1998)
P.a.: 1998: Bucureşti
MUZICÃ DE BALET
„Cercul de sticlă” - balet în 3 acte (1986)
P.a.: 1986: Ploieşti, Filarmonica (versiune de concert)
MUZICÃ DE FILM
Muzică pentru filmul artistic „Pasaj” (1990)
P.a.: 1991: Bucureşti
MUZICÃ DE OPERĂ
Visătorul trezit/ The Awake Dreamer (2013) – operă trans-realistă într-un act
P.a.a.: 27 mai 2013: Bucureşti, Opera Națională București în cadrul Festivalului „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi” ediția a XXIII-a (scenariu/texte Varujan Vosganian,
regia Alexander Hausvater,
dirijor Tiberiu Soare;
Cu participarea Orchestrei și Corului Naţional de Operetă „Ion Dacian” Bucureşti;
interpreţi Constantin Florescu, grupul experimental InterArt şi dansatori)
BIBLIOGRAFIE
Ruxandra Arzoiu - Mihaela Stănculescu-Vosganian, în rev. Muzica,
1995, nr.2
Irinel Anghel - Orientări, direcţii, curente ale muzicii româneşti
din a II-a jumătate a secolului XX, Ed. Muzicală, Bucureşti,
1999
Madleine Karacaşian - De vorbă cu compozitoarea Mihaela Stănculescu-Vosganian
despre Interferenţe armene şi altele, în volumul „Cu şi
despre Armeni”, Ed. Ararat, 2001
REFERINŢE CRITICE
„...Of the orchestral works, Stanculescu-Vosganian's SAX SYMPHONY-CONCERTO
also dedicated Kientzy, made the greatest impact. It is a sprawling score
that is extremely dramatic..... The broad sweeping phrases are offset
by some extended techniques that create an array of fantastic sound...” ( Joel Crotty, Vivid Review, decembrie 2001)
„...Un artist, un compozitor care a ştiut să-şi structureze
personalitatea, făcând acest lucru cu tenacitate, construind
şi construindu-se pe sine, cu clarviziune. Aceasta este Mihaela Vosganian,
un artist care ştie să întrebe şi să se întrebe,
căutându-se, în fapt, pe sine însuşi... Curajul
de a elabora o strategie privind actiunea componistică de lungă
durată, ne dezvăluie în cazul Mihaelei Vosganian personalitatea
artistului ce ştie să se clădească... ” (Dumitru Avakian, Curentul, mai 1999)
„...Sala Radio a găzduit un interesant cocert-portret al compozitoarei
Mihaela Vosganian, oferind posibilitatea alăturării unor lucrări
foarte diferite ca factură, scrise în ultimul deceniu, de către
o creatoare a cărei discreţie şi eleganţă structurală
se regăsesc în sonurile imaginate cu profesionalism şi
credinţă...” (Anca Florea, rev. Acualitatea muzicală, iulie 1999)
„...Mihaela Vosganian are o forţă a spunerii sonore care o particularizează
în spaţiul nostru muzical şi o candidă incertitudine
în a se juca cu structurile cele mai incompatibile între ele...” (Fred Popovici, rev. Actualitatea muzicală, iulie 1998)
„...Mihaela Vosganian profită de spaţiu pentru largi respirări
şi de timp pentru incursiuni în propriul eu, într-o atmosferă
meditativă echilibrată. Compozitoarea preferă culminaţiile
fireşti, elaborate, fără epatări, cu atât mai
mult cu cât imaginea vizuală declarată are traiectoria
sa.” (Vasilica Soiciu-Frunză, rev. Acualitatea muzicală, noiembrie
1999)
„...Muzica gândită de Mihaela Vosganian în aceste cinci
lucrări a avut ca unitate pivot ritmul, adus aproape reflex în
formularea repetitivă proprie dansului, ca unică soluţie
de ordin semantic pentru o ritualică purificare. Melodia evocă
un spaţiu sonor interior, sufletesc, în care lumina se singularizează
în rază, iar ethosul modal se transfigurează în expresia
unui bocet reţinut, el însuşi un fel de trecere integratoare
în dimensiunea marelui Tot din Totdeauna...” (George Balint, rev. Actualitatea muzicală, 2001)
„...Cunosc şi alte piese ale compozitoarei şi, în toate
toate, am observat această virtute pe care aş defini-o a unei
inovaţii fireşti, structurale, ceea ce este foarte valoros...
De aceea nădăjduiesc că ea va merge înainte, avansând
cu toţi parametrii unei muzici...” (Theodor Grigoriu, din transmisiunea directă la Radio, a „Simfoniei
a II-a” de Mihaela Vosganian, martie 2002)
„...Lucrarea pare a fi, peste timpuri, un reflex al sunetului primordial,
o coagulare treptată a coerenţelor stăpânite, de la
sonoritatea amorfă a corzilor către clarificările finale
induse de sonorităţile structurilor organistice. Sunt muzici
paralele, sunt planuri paralele ale timpilor acestora. Este o pendulare
sensibil exprimată între idea de strictă determinare a
evenimentelor, pe de-o parte, şi cea de libertate prevăzută.
Este cea mai complexă şi în egală măsură
interesantă lucrare a Mihaelei Vosganian” (Dumitru Avakian, rev. Actualitatea muzicală, 2002)